torsdag, november 04, 2010

Ögonblick....


Att vara med Lilla R är bland det bästa som finns. Inte är hon så speciellt liten längre i sina egna ögon. Hon tycker att hon är en stor tjej nu och det är hon ju. Hela två år och åtta månader och så full av klokheter alla redan.
En av de saker som jag tycker det är så bra att hon kan (och har kunnat länge) är att berätta vad hon heter med både förnamn och efternamn och sin fullständiga adress. Hon kan också vad hennes mamma, pappa,  farmor och farfar heter och bor.  Det är bra att kunna och sånt önskar jag att föräldrar kunde träna sina barn tidigt med. Jag har sexåringar nu i min förskoleklass som inte alls kan sina adresser  eller kan säga sina föräldrars namn.
Vår lilla trollunge älskar böcker och det är så roligt att läsa för henne och med henne.....för ibland berättar hon ju böckerna för oss också såklart. För en tid sen satt vi och bläddrade i böcker om London. Tittade på bilder hur det ser ut där och jag läste om olika platser som tex. Towern och korparna som bor där och alla olika museer som man kan besöka.
Vi har talat om att hon ska få följa med dit någon gång. Det vet hon att hon ska. Men frågan är bara när det skulle kunna passa. Hur gammal ska hon vara osv....såna tankar har jag tänkt.
När vi sitter där och bläddrar i Londonböckerna så slänger jag ur mig: När ska vi åka dit egentligen, när tycker du?
Hon tittar upp på mig med ett härligt glitter i sina bruna ögon och ler och säger snabbt utan att tveka: Halv fyra!

Ja, den ungen har alltid svar på tal det är ett som är säkert. :-)

41 kommentarer:

Evas blogg sa...

Vilken lycka det måste vara att ha ett barnbarn. Och hon är ju helt bedårande den lilla. Och vilket hår! Klart ni ska åka till London halv fyra :)

Marinettes sa...

En sådan gullunge hon är ditt barnbarn, jag är helt övertygad om att ni kommer att få det jättemysigt i London oavsett när det blir.

Tankevågor sa...

Eva - Ja det är verkligen lycka! Gissa om jag skrattade när hon svarade halv fyra! Hon är för härlig. :-)


Marinettes - Ja du har rätt...det blir mysigt när den än blir. Så underbart att vara med henne. Pussa på lilla sötnosen du har där hemma nu! :-)

UllaMona sa...

Klart att ni ska åka halv fyra till London ;-) klok tanke detta att barn ska lära sig adressen där de bor ...den ska jag "plantera" hos mitt barnbarns föräldrar.
Hon är då för söt och tänk vad tiden går fort, minns bilder på henne som pytteliten. Mitt barnbarn är nu 1 år 4 mån, vi brukar skypa eftersom avståndet är så pass långt.
Ha en skön vecka.
Kram

Sabina sa...

Naaaaaaaaaw guuuud så sött, man bara ler ju när man läser sånt här. Hon är alldeles underbart gullig den ungen;) Precis som min Alva.
Jag vet ju när farmor åker iaf;)
Kramkramkraaaaaaaaaaaaaaaam

Annika sa...

Vad fin hon är, den lilla!!
OCH så söt! OCH KLOK!!
Klart att ni skulle åka till London halv fyra. Gjutet!!!
Tänk vad roligt den dagen hon är stor nog att följa med!
Kram!!

Lina sa...

SV: Åh, vad avundsjuk jag blir.. Själv måste jag vänta tills imorgon innan jag får sätta tänderna i Amelia Jul :)

Tankevågor sa...

UllaMona - Skype är jättebra! :-) Tänk att han redan är så "stor" er lille kille, minns också när han var liten. Ha en skön vecka du med! Kram!


Sabina - Ja du vet ju det....blev det samma dag för er del nu då? Fredag till måndag?
Alva och lilla R skulle vara så söta på samma bild eller hur? En ljuvlig blondin och en rufsig brunett! ;-)
KRAMAR!!!


Annika - Ja tänk att jag tror hon skulle passa bra i den stan. Så otroligt mycket att leka med där och upptäcka. Hon är dessutom så lätt att ta med sig överallt. Precis som hennes pappa och farbror också var när de var små.
KRAMAR!!!


Lina - Jag har inte hunnit med den än....den ligger här och ropar att jag ska bläddra i den. :-D

Hannele på Hisingen sa...

Så söt hon är, visst lär man sej massor själv i de smås sällskap. Jag tycker det är en stor förmån att få vara mormor.

Tankevågor sa...

Hannele - så sant...det gör man och det är ju så himla roligt att vara i deras närhet de där små. :-)

Elisabet. sa...

Ja, nåt mer ljuvligt än barnbarn är svårt att uppbringa .-)

Ni kan nog åka kvart i fyra också .., även om dom inte kommer ihåg resan senare, så kan man göra album och fästa minnena i och det viktiga är ju att dom har roligt just då och nu.

Unknown sa...

Halv fyra är ju en jättebra tid att åka till London. Eller kanske lite tidigare.
Hur kan hon ha så långt hår????? Inte ens jag har ju det och jag kämpar!! Blir så avis ;-)
Det här med att barnen ska lära sig saker verkar vara oerhört varierande beroende på var man bor och vilka föräldrar man har o var man går på förskola. Ja vi har ju pratat om det och det är skrämmande hur lite en del barn vet om deras egen vardag.

Kramisar

Kesu sa...

Men det var väl precis det svaret du ville höra?! Halvfyra, bäst att packa meddetsamma och sedan swisch iväg till ditt- och mitt - älskade London. :)

Eleonora sa...

Sötaste kära Lisbeth!
Tack för din rara kommentar. Blev så jätteglad att höra ifrån dig. Du har varit borta så länge. Så ock jag. Delvis pga långvarig virus med efterföljande trötthet!

Underbara lilla R. Hon är för underbar - precis som min lilla Guldlock (som nu blivit 4 år) och också är ganska så försigkommen.

Sköt om dig och ha det så gott. Stor stor kramis!!
Från
Eleonora

Anki sa...

Yes!! Äntligen ett nytt inlägg! :-D Åh gud vilken söt liten människa!! Kram!

bettankax sa...

Hon har vuxit, den lilla Sötnosen...såklart!!:) Å det är underbart med dessa små liv. Även jag tycker halv fyra låter som en bra restid(om vi pratar 15.30, säger den konstant morgontrötta)

Linda sa...

LYCKA!!
Hon är så ljuvlig den tösen!
Och det där med att lära sig namn och adresser, det ska jag lägga på minnet.
Det är ju så självklart, men ändå inte...
Än så länge håller sig Ebba till "tack".

Stina sa...

Lilla söta kotten, säger jag.;-) Kram Stina

Anita sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anita sa...

Ja, det var ju det jag visste! En ny bild på det lilla söta barnbarnet! :)

Och såå kloka svar du får av henne också. Klart att ni ska åka halv fyra! Och givetvis säger farmor jaaaa!

Tankevågor sa...

Elisabet - Det är en bra metod att göra album och återkomma till bilder. Vi tittar ofta på bilder med henne. Nu senast satt vi och såg alla sommarbilder från när hon var på ön. Hon minns och berättar till dem...det är jättebra. :-)


Rosvik - Ha ha ha .....ja flyget får ju gärna landa lagom till frukost på Starbucks eller hur? ;-)
Ja det där med att träna sin adress verkar inte vara självklart längre.... Inte för att man vill eller ens ska utgå från att de tappas bort när de är på sina förskolor... Men det KAN nu hända och då borde varenda unge kunna säga sånt tycker jag. Kramar till dig.


Kesu - :-D Ja det svaret kom blixtsnabbt och det lät så kul. Packa??? Ha ha ....du borde prata med min man! Han vill jämt att jag ska packa i tid innan men det blir aldrig av. Samma morgon några timmar innan planet lyfter brukar jag göra det. Men VARJE gång lovar jag mig själv att jag ska bli bättre på att packa dagen innan. ;-)


Eleonora - Självklart tittar jag till dig när jag väl är i bloggvärlden vilket inte har varit så mycket den senaste tiden. Så underbart att du ska åka upp till Dalarna och lilla Guldlock! Njut för fullt vännen!
Varm kram!!!


Brevikssommar - Vad kul att du tycker "äntligen"!! :-) ja visst är hon söt, tycker jag med men jag är ju så partiskt förstås. Kram!


Bettankax - :-) halv fyra på morgonen då skulle man få ta med sig frukost och ha picnic i Hyde Park innan London vaknade. Gääääsp!


LindaLotta - TACK är också ett bra ord tycker jag. :-) Många missar att lära sina barn det med....också en självklarhet att kunna eller hur?


Stina - Mmmm så go den här tjejen. :-) KRAM!


Anita - Så du gissade motivet när jag skrev så på FB? :-) Ja det var väl inte så svårt kanske.
Älskade London....när det nu blir av.

Klimakteriehäxan sa...

Bra förslag. Jag hänger på. Halv fyra!!!

Tankevågor sa...

K-häxan - Vad kul att du hänger med! :-)

Lisa Christensen sa...

Så söt hon är!! Vad smart att lära henne namn och adress. Det ska jag också lära Julie om hon skulle komma bort!

Miss Upsey Daisy sa...

Låter jättefint att hon kan adresser och namn måste kännas som en trygghet helt klar och bara boka för London 15.30. :-)

Tankevågor sa...

Lisa - Visst kan det vara bra att kunna eller hur?


Miss U-D - Ganska enkelt är det att lära ut sånt så jag förstår inte att inte fler föräldrar/ eller förskolepersonal gör det. I min förskoleklass med sexåringar var det inte alls många som kunde när de kom nya till oss.

Bloggblad sa...

Så himla söt. Och lik farmor...

Jag har också elever, i tvåan, som inte vet sin adress eller telefon - och när jag inte kan stava till efternamnet (de är födda här med utländska namn) kan de inte hjälpa mig, trots att de egentligen "kan" läsa och skriva.

Det jag saknar hos många av mina elever, är frågor om vad saker som de inte förstår betyder. Det finns för mycket de inte förstår, ingen idé att fråga. Och så glad jag blir när mitt barnbarn frågar direkt - det duggar av "vad är det?" och så ser man riktigt hur hon sorterar de nya kunskaperna.

Tankevågor sa...

Bloggblad - Ja det är så bra att barn frågar. Vår lilla vill alltid veta hur saker funkar och hänger ihop. Vi pratar och förklarar och det vet jag att hennes föräldrar alltid gör också. Ibland tycker jag att man hisnar när man tänker på hur mycket de här små snappar upp. :-)

Ja du och jag har ju en liknande situation i våra jobb och jag ser ju att det är många som inte har något stöd hemifrån. Inte lätt alla gånger. Vi har ett stort ansvar i skolvärlden tycker jag. Men visst är det ständiga utmaningar.
Det är skönt att vi älskar vårt jobb så mycket eller hur? :-)
Hur var skolmässan? Jag brydde mig inte om den i år.
Ha en skön fortsättning på helgen!

Humlan sa...

Nu är jag äntligen inne och läser bloggar igen!
Så stor hon har blivit och fint klädd är hon också! En klok liten tjej har hon varit från början och det är ju bra att hon har svar på dina frågor. Jag kan tänka mig att det blir roligt att få åka till London med henne, då, när ni åker, vid halv fyra!

Kram

Lena sa...

Så sladdar jag in här och hoppas att ni är tillbaka från London :) Hon är alldeles bedårande den lilla, nej stora menar jag.
Flera av mina sjuor vet inte hur gamla deras föräldrar är eller när de fyller år... Det upptäcker jag när vi har tyska och de ska skapa sig ett ordförråd kring familjen.

Inkan© sa...

Ljuvligt! Halv fyra låter som en alldeles perfekt tid för en Londonresa.

Barn är lycka!

bokhyllan sa...

Söta Lilla R. Halv fyra är en utmärkt tid för en resa till London!
Soliga söndagshälsningar. Kram.

Tankevågor sa...

Humlan - Ja nu är hon "stora tjejen". Hon vet att hon ska fylla tre i februari minsann.
Kram kram!


Lena - Ja, det blev en blixtvisit i London genom böckerna så nu är vi tillbaka igen. ;-)
Det är tydligen inte lätt sånt här....att föräldrar heter något och att dessutom veta hur gamla de är.
Kanske enklare för en del att komma ihåg sina hundar/katters namn osv. ;-)


Inkan - Det finns alltid en rätt tidpunkt att åka till London på... :-)


Ting och tankar - Ja, det verkar vara det. ;-)
Kram till dig.

Stina sa...

Hoppas att du har det bra du gumman.:-) Kram Stina

Tankevågor sa...

Stina - Allt bra här...hoppas du också har det så. Kram på dig.

mossfolk sa...

Oj, jag har missat det här inlägget. Brukar oftast kika i marginalen på min egen blogg, där står det ju varje gång någon har uppdaterat. På så vis behöver man inte gå igenom alla bloggarna varje dag. Nu tyckte jag hur som helst att det var väldigt länge sedan du hade skrivit någon... men det var ju en miss :)
Störtskön verkar hon vara, den lilla damen. Halv fyra låter väl alldeles utmärkt ;D
På avdelningen för fyra- och femåringar på dagis där jag vickar, övas det för fullt på att kunna föräldrarnas namn. Mellanavdelningen (2,,5-3åringarna) tränar på sina efternamn. Nyttigt värre!

Mildamakter sa...

Både klpk och vacker...redan.
Vad månne det bliva? ;o))

Tankevågor sa...

Mossfolk - Jag uppdaterar sällan numera. Men jag läser ALLT hos dig även om jag inte kommenterar allt ska du veta. Du är ju så flitig i ditt bloggande. :-)
Kul att höra att dagiset du vikarierar på tänker på att lära barnen sånt! Jättebra tycker jag! :-)


Mildamakter - :-) Tycker jag med såklart men jag är ju som sagt helt hopplöst partisk eller hur? ;-)

Fresia sa...

Fantastisk bild!!!

Å visst är dom ljuvliga!
Men är hon inte väldigt tidig med att kunna allas namn? Jätteduktigt ju.
Fasen, vi måste träna Alva lite tror jag. Hon kan sin adress till mamma o pappa men hon har ingen aning om vad vi heter tex...

Å stor är hon också, precis som Alva. "Kan fälv.. jag är tor". Ljuvligt :)

KRAM!!!

Tankevågor sa...

Fresia - ja visst ÄR de ljuvliga våra små! :-)
Man blir kvillrigt lycklig av att vara i deras närhet tycker jag.
Mmm hon är tidig med det mycket den här tjejen. Vågar inte skriva allt hon säger och har för sig. Hon är ju bara två år. ;-)
Men det är ju jättebra att Alva kan sin adress och hon har ju två stycken också!! Där ser man ju att det går fast de är små....hm...stora tvååringar var det ju. ;-) Ha ha ha! ....gullungar!

KRAAAAM!!!

Unknown sa...

http://maxalas.blogspot.com news ,video ,photo ,online sport visit