tisdag, juni 22, 2010

Oväntat besök.....


Plötsligt dånade det till i luften i söndags ute på ön. Mer än ett helikopterljud som vi så ofta hör. Det kändes som någon höll på att landa i våra talltoppar. Ute på havet borta vid den stora ön mittemot kom ett sjöflyg. Det är inte så ofta men det är roligt att se när de landar och startar på vattnet.
Minns när jag flög en liten Cessna över vår lilla ö.....kan ni tänka er det? Jag köra ett flygplan jag som inte ens gillar att köra bil. Men att sitta vid spakarna i ett plan och flyga över skärgården var en helt otrolig känsla.

31 kommentarer:

Hanneles paradis på Hisingen sa...

Snyggt! Jag har aldrig sett..

bokhyllan sa...

Snygg bild! Du är bra på att komma ihåg kameran. Själv skulle jag förmodligen bara stått för att tittat och beundrat det fina lilla planet. =)

Tankevågor sa...

Hannele - :-) det händer ibland att man får se dem landa utanför på vattnet och det är kul att se.


Ting o Tankar - Men precis så är det ju oftast. Man bara står där och glömmer kameran. Men den här gången var det faktiskt det första jag tänkte på.

UllaMona sa...

Jag tycker att det är ganska mysigt med "sjö"flygplan...i fjällvärlden var det vanligare förr att det landades på sjöar, numera används mest helikoptrar.

Det brukar vara så att man har aldrig kameran i närheten när det händer nåt...men du hade.
Kram

Sabina sa...

Men ååå så spännande, det är på Ön det händer;)
Kraaaaaaaaaaaaam

Anonym sa...

Ja vad bjuder man på om man får oväntat besök ;-) Tänkte först att nu kom "Vickan och Daniel" till grannön, för vem skulle leta efter dem i deras egen skärgård ... Hihi. Nåja hade just läst att de for till andra sidan jorden så jag förmodar att det var några andra som flög förbi.

Härligt att befinna sig på en ö nu i midsommartid. Där finns lugnet och jag önskar dig fint väder också till detta lugn.

Glad midsommar från Västergötland som badar i sol :D

Humlan sa...

Vad bjöd ni på? (Tänkte på reklamen. ;-)
Fast jag såg att det var till grannön.)

Håller med om att det var bra gjort att komma ihåg kameran, fast jag tror att man har vant sig vid fotograferandet, jag tänkte genast på kameran när jag såg två ben sticka fram mellan skorstenarna härom morgonen...

Kram!

Evas blogg sa...

Så du har flygcert? Tufft.

Tankevågor sa...

UllaMona - Det är likadant här. Mest helikoptrar. De har ju så lätt att landa på mindre ytor så det är väl mest användbart.


Sabina - Ja det händer alltid något där ute. ;-)
Långtråkigt...nä! KRAMAR till dig!


Anonym - (Ewy?) Ja det hade försåts varit något om Vickan och Daniel dök upp. ;-) Ärligt talat så skulle de lätt kunna gömma sig på en liten ö....man är verkligen borta från världens ögon där ute.
Ha en skön midsommar du med!


Humlan - Ett tag så tog de en sväng in mot vår ö....såg nästan ut som jag skulle behöva hämta kaffet. ;-) Men de gjorde en gir för att få upp farten.
Fotade du benen på taket? Kommer den bilden på bloggen?
Kram!


Eva - Nej tokfia inget cert här inte!! ;-) Men vi har några olika vänner som har så jag betalar gärna lite bensinpengar och får hänga med. Jag flög, men hade alltså en som stod för start och landning.

Gunilla sa...

Det händer spännande saker där ute i er idylliska tillvaro. ;)

Tankevågor sa...

Gunilla - Ha ha ....ja men det finns faktiskt en del andra flygfän där ute som jag tycker är mer spännande och det är Havsörn bland annat. ;-)

Annika sa...

Roligt att se det!
Jag har sett plan landa på vatten ett par gånger, men aldrig har jag sett en start.
Jättefin bild!
COOLARE värre att DU rattat en Cessna över skärgården!!
Jag var uppe med min x-svåger i en Cessna över Vaxholm o skärgården en ggn. TRODDE jag skulle dö. Jösses vad rädd jag var. Kysste marken på Bromma flygplats då vi landade igen!!
Kram!!

Gunilla sa...

Ja, om man ser upp kan man få uppleva både det ena och det andra. Idag såg jag tex en stork komma seglande över vårt hus. :)

Klimakteriehäxan sa...

Oj, du flyger!!!! jag är klart impad! (du kollade väl så att det inte var ett kungligt smekmånadspar ombord?)

Tankevågor sa...

Annika - Det är en alldeles otrolig känsla att faktiskt styra ett sånt litet plan.
Nu har tyvärr en av de killarna som vi åkt med flyttat till Holland så med honom blir det nog inte så mycket mer flygturer.
Det är ju så att om man har flygcert så måste man ha ett visst antal flygtimmar per år. På det viset har Anders och jag kunnat hängt med och flugit ett antal gånger och bidragit med lite pengar till bensinen.
Jag skulle gärna göra det igen. Nu var det länge sen.
KRAM!!


Gunilla - åh vad fint! såg du om den hade något bebisknyte i näbben? ;-)
Ja man kan få syn på mycket bara man ser upp!


K-häxan - äh jag flygER inte jag flÖG.....det är ett tag sen nu. Men jag skulle gärna göra det igen. Det är en jättehäftig känsla när man verkligen inser att man är den som håller i spakarna. :-)

Anonym sa...

Förlåt mig. Jo naturligtvis var det Evy från Västergötland :D även om vi är några fler där ;-)

Jo Jag tror nog de nygifta skulle fått det både lugnare och skönare här hemma i vår egen öarkipelag i stället för att dra iväg till vatten med allehanda giftiga fiskar och maneter och där landbacken är full med spindlar och annat otyg, även de giftiga. Nåja, det är deras val och jag avundas dem inte deras påtvungna hemlighetsmakeri.

Fortsatt skön sommar och hej från Evy i Västergötland som är ute så mycket det går nu då vädret är som det ska :D

Evas blogg sa...

Ah, ok. Ja men man vet ju aldrig :)

Tankevågor sa...

Evy - :-) Ja några fler är det väl som bor i Västergötland.
Jag tror sessan och hennes prins Daniel har det bra var än de är. För de är ju tillsammans. Antagligen jätteskönt med varma vatten och sol...men nu börjar vi också få lite av den varan. Jag vill också vara ute jämt nu. nu njuter vi eller hur?
Ha det gott!


Eva - :-) Nej det förstås.

Anonym sa...

Tuff bild! Kul att få se en sån landning på nära håll.
Fin ö-bild också här nedan i tidigare inlägg. Jag skulle ta med mig fiskespöt och draglådan. Men det kunde du gissat förstås.

Trevlig midsommar!
Kram
// PA

Klimakteriehäxan sa...

Hoppas du får en fin midsommar där ute på din paradisö!

Suzan sa...

spännande!

Tankevågor sa...

PA - Ja det är lite speciellt att se dem starta och landa på havet.
Mm...det kunde jag. :-)
Kram!


K-häxan - Tack vi hade en jättefin midsommar. Hoppas du hade detsamma!


Suzan - Ja och det är roligt att se flygen på så här nära håll.

Eleonora sa...

Hoppas du har det underbart skönt och härligt nu ute på ön! Sköt om dig och kram

Hanneles bok-paradis sa...

hoppas ni inte smälter bort..

Nässelblom och choklad sa...

Men oj - har du kört ett plan själv, vad modigt!!! Tusen tack för dina helt underbara kommentarer hos mig. Jag blev alldeles glad och lycklig. roligt att du tycker att det är värt att kika in hos mig även om jag uppdaterar sällan. Önskar förstås att jag hade tid att göra inlägg betydligt oftare men det är alltid så mycket annat som också ska göras. Det är klart att jag ändå vill ha kvar bloggen men nu är det sommar och uteliv som gäller. Klart vi ska njuta! Ha det riktigt skönt ute på ön! Kram/Eva

Tankevågor sa...

Eleonora - Tack snälla du! Jag har det så bra så! Hoppas du har detsamma! Kram kram!


Hannele - Det är inte långt ifrån. ;-)


Eva - Jag hade såklart en mycket erfaren kille med mig som kan det här med att flyga. Men det är faktiskt jättekul att få hålla i spakarna själv och vara den som faktiskt flyger planet.
Här blir det inte mycket uppdaterat heller över sommaren. Har så mycket annat som tar tid.
Men det är som sagt alltid roligt att titta in hos dig.
Ha det gott i sommar och så ses vi snart igen här i bloggvärlden!

Anita sa...

Hej Londongirl!

Hoppas att du har haft, och kanske fortfarande har, en skön och härlig semester på ön. Det måste ha varit ljuvligt denna varma och soliga sommar!

Jag har en liten fråga. För en tid sedan gav du tips om ett bra hotell i London. Jag sparade tipset, men nu när jag ev. tänkte pröva hotellet för en resa till London i höst, så hittar jag inte informationen. Jag har tydligen raderat länken...:(

Minns du vad hotellet hette?

Jag vill önska dig en fortsatt fin sommar!

Kram Anita
anita.omsjo@telia.com

danne sa...

Men... jag brukar ju också höra en helikopter och då o då möta just detta plan när vi är ute o seglar. Om du brukar höra de tre tuten "back i maskin" titt som tätt måste vi ju nästan vara ögrannar? Telegrafholmen?

Tankevågor sa...

Danne - Nej inte den holmen. :-)

danne sa...

ahhh... då är vi i varje fall nära varandra? Gissar att du känner igen en del av minna bilder iså fall. :-)

Tankevågor sa...

danne - Nej jag tror inte att vi är direkt grannar för om jag har tolkat dina bilder rätt så håller du till i Sandhamns vatten? Eller?