tisdag, november 24, 2009

NK's julskyltning 2009

I söndags öppnades NK's julskyltning och som vanligt var det massor av barn och vuxna som väntade med spänning på att få se hur det skulle se ut i år. Konstgjorda snöflingor virvlade i luften och sen blev kön in till Tomten lång. Många barn ville lämna sina önskelistor. I år tycker jag det är ett väldigt fint tema. "Snöriket" heter det och innehåller både renar, fåglar och en massa andra djur.

En liten vätte som arbetar med sin kärra i ljuset från lyktor.

Ingen vinter utan snögubben.


Under golvet i tomteverkstaden hade de små mössen fullt upp inför julen.


En sötnos i snön.

Skogens vilda fåglar hade flugit in till Hamngatan och NK.

I en havsvik satt en flicka och hennes hund och fiskade tillsammans med en glad bäver.

Snö och is vid fyren ute vid havet.

Vems renar tro? Kan det vara Tomtens?


Isbjörnen som säkert är lycklig över att han har någon is att vara på.


Nu börjar Stockholm glittra så smått. Ljus har kommit upp här och var i träden och en del båtar har fått sina ljusslingor. Det är vackert...

34 kommentarer:

bettankax sa...

Fina bilder! Ser nästan ur som det är ditt gulliga barnbarn som sitter på ön och fiskar. (ja om nåt år eller så:))

Tankevågor sa...

Bettankax - Kul att du tycker om bilderna! Ja det ska bli roligt att få lära lilla barnbarnet att fiska någon gång. :-)

Maggan sa...

Så trevligt att få titta i NKs skyltfönster fast man bor i Tjottaheijti! Mysigt, är ordet.
Tack för hjälpen.

Anita sa...

Åh, NK:s julskyltningar är helt fantasiskt fina!
Vackert!

Miss Upsey Daisy sa...

Nu fattas bara lite snö på det. Snö är viktigt för julkänslan. NKs julskyltning är outstanding :D

Anonym sa...

Hej och God Advent :D
Men oj vad många fönster det måste finnas på NK med tanke på allt du fotat här. Jättefin skyltning tycker jag. Här i Lidköping brukar det vara brist på snö och änglar och tomtar i fönstren. Köpmännen är mer måna om att visa sina varor där. Lite trist.
Kanske är NK's fina skyltfönstersnö den enda snö vi får se i år. Men den som lever får se.

Anonym sa...

Oj glömde: Hej från Evy

Eleonora sa...

När NK kommer med sin julskyltning då VET man att det är Advent!

Tidigare var jag alltid inne med barnbarnen och tittade i alla stora skyltfönster, dom fick sitta i tomtens knä och viska önskeklappar, äta sockervadd odyl. Nu är dom så stora att dom kan åka in själva och titta. Men dom har nog annat som lockar mer just nu MEN intresset kommer tillbaka - det är jag övertygad om.

Fina bilder - jag tror jag ska ta och kolla nästa vecka. Ha det gott!

Gunilla sa...

Jättefint! Dock trist att vårt kommersiella sätt att leva påverkar vår miljö så negativt. Det gör njutningen betydligt mindre tycker jag.

Humlan sa...

Åh, vilka fina bilder! Jag ska försöka komma iväg och titta själv också, men blir det inte av så har jag iaf sett det finaste här!
Jag gillar vätten, men jag tror att jag har en svaghet för vättar och hustomtar...

KRAM

Hannele på Hisingen sa...

Fint, förra året såg jag i huvudstaden, i år får det räcka med Göteborg, ha det bra, kram.

anna of sweden sa...

Åh, Stockholm är vackert. Jag kan riktigt känna den där magiska innan-julen-känslan.

Annika sa...

Härligt!
Du vet att jag älskar dina inlägg SÅÅÅÅ mkt!
Du får aldrig sluta blogga, det har jag bestämt :-)
Nu är det just den bästa tiden på året. Den innan julen!
OM det nu bara blir lite snö och frost över Sthlm är vi nöjda, visst!
HOPPAS att det blir så tills jag kommer hem!!
Kram!!

Rosenvante sa...

NK´s julskyltning är alltid ett måste om man är i Stockholm innan jul. I år blir det nog inte tid att åka in o se den tyvärr, så jag blev så glad över dina fina bilder så man får se den ändå.

Anonym sa...

Du borde väl få lite extra rabatt på NK så fin reklam för deras julskyltning du gjort Blir sugen på att åka dit om det inte blir av har jag ju sett lite ändå.

syterkram

Tankevågor sa...

Maggan - Välkommen hit! Vet inte om jag har sett dig här förut. :-) Roligt att du tyckte om bilderna!



Smulan - Ja visst är de. Alltid lite roligt att se vad det blir för fönster.



Miss Upsey Daisy - Ja nu längtar jag efter snö. Men det är ju så många plusgrader nu så det kan vi väl glömma ett tag.



Evy - Ja det låter lite trist. Här är det en saga som man kan läsa för barnen i fönstren och mycket roligt att titta på både för liten
som stor.



Eleonora - Jag tycker alltid att den här julskyltningen kommer igång så tidigt. Men det är ju faktiskt advent nu. Många skolklasser passar på att titta på den på väg till Gamla Stans julmarknad vet jag.
Ha det gott du med!



Gunilla - Jag kan hålla med dig där. Tycker det är viktigt att göra vettiga val i vardagen som faktiskt sparar vår miljö.
Jag njuter av julen och älskar vad den kan vara. Vet att jag inte är den som går på den här kommersiella köphysterin som blir i affärerna inför julen. Den kan få mig också att må illa. För mig handlar en god jul om helt andra saker.



Humlan - I år tycker jag den är extra fin NK's julskyltning. Så mycket natur och djur invävt i det hela...vackert faktiskt. :-)
Kram



Hannele - Förra året gillade jag den inte alls...och det är ovanligt. För lite snö var det bland annat. Jag gillar när det ser vintrigt vackert ut i fönstren. :-)



Anna - Ja och den där känslan har börjat smyga sig in nu i staden. :-)




Annika - Men vad du gör mig GLAD Annika!!! Inte kan jag sluta när du skriver som du gör! :-)
Ja nu längtar jag efter snö. Behöver det för det är så himla...ja du vet. Känner mig så tjatig om det där mörkret.
NÄR kommer du?
Ha en riktigt skön Thanks Giving helg nu vännen!!
KRAM!!



Rosenvante - Visst är den fin. Jag brukar inte missa den. :-) Men jag fotar den på kvällen. På dagen när den öppnades var det hur mycket barn som helst som skulle se den såklart.



Kära syster - KOM in till stan och gå på NK med mig...bland annat!!! Vi kan behöva en systerdag nu.
Gör det!
KRAM!!!

Elisabet. sa...

Men vilken underbar skyltning! Just så där ska det vara .., man ska bli glad och känna hur fantasin sätter fart ! Tack som visade.

Christina sa...

Jag älskar den här typen av julskyltning och adventskalendrar :)
Tack för att vi fick titta!

CiCCi sa...

Men åååå så härligt. Tack för bilderna. Kanske man hinner med att se det live också mellan alla andra saker man vill göra så här års. Önskar dig en trevlig första advent. Kram

Tankevågor sa...

Elisabet - Ja den här gången har de verkligen lyckats. Nog sätter fantasin igång alltid...



Christina - Jag med. Den är verkligen vintrig och vacker med sagokänsla. Bra gjort!!



Cicci - Ja försök åka in och se den med sonen! Den är så fin i år!
Ha en fin adventshelg du med!

Matildas fikarum sa...

Mitt allra första jobb var att leka i ett juldekorerat skyltfönster. Jag var väl en sju år och jag tror det då hette Domus i Sundsvall. Femton kronor fick jag och gick raka vägen till leksaksavdelningen och köpte en hett efterlängtad Televinkendocka med snören och allt.

Tankevågor sa...

Matilda - Vilket fint minne! Visste inte ens att det fanns Televinkendockor. Mitt första jobb var också i den åldern....då gick jag modell och visade barnkläder. Min mamma kände en dam som hade en barnklädesaffär i den lilla staden vi bodde i.

Anonym sa...

Riktigt fin julskyltning i år enligt dina bilder. Härligt tycker jag.
Vi åker dit med klassen den 8 december. Sedan blir det Gamla Stans julmarknad.

Hoppas att det kommit lite snö då.
Tack för igår. Det är som vanligt mysigt att få egentid med dig.

//Linda-Mari

Fresia sa...

Ser himla mysigt ut..
Den 4 dec tror jag att det blir en dag på stan, tillsammans med min syster.
Ska på ett läk.besök runt 10-tiden, passar bra att fortsätta i stan efter det. Då får vi njuta lite av fröjden..
kramen

Tankevågor sa...

Linda-Mari - Tack själv! Det är som sagt skönt att få egen tid till allt prat som man lägger på lager när vi aldrig ses nuförtiden. Jättemysigt var det!! :-)
Jag tror inte barnen kommer att bli besvikna på NK i år. Den är jättefin!
Ja tänk om det ändå kunde komma lite snö!!
Ha det bra i helgen! KRAM!!



Fresia - Låter som ett bra upplägg. Hoppas ni får en mysig dag då tillsammans!
Önskar dig en riktigt skön första-adventshelg nu!
Kram!!

Eleonora sa...

Trevlig Advent önskar Eleonora.

Bloggullet sa...

Så fina foto.
Jag får nog bege mig ut på stan för att få lite julstämning, tänkte ju kolla på Martin Stenmark och julmarknad imorgon.
Kram

Annica sa...

Vilka fina bilder! Nu får jag lust att åka till stockholm och flanera. Nu kan jag inte det för jag har drabbats av hostan, så tack för att jag fick se skyltningen iallfall :)

Tankevågor sa...

Eleonora - TACK detsamma till dig! KRAM!!



Bloggullet - Det låter mysigt! Jag gillar verkligen Martin Stenmark, det har jag gjort sen jag blev alldeles tagen av en intervju med honom på TV där han berättade om sin barndom. Vet inte om jag hinner någon julmarknad den här helgen. Alldeles för mycket på agendan. Puh!
Kram!!



Annica - Men vad trevligt att du tittade in här! Hoppas du kryar på dig! Kul att du tycker om bilderna!

Tankevågor sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Bloggblad sa...

TAck för titten! Det är säkert 15 år sen den enda gången jag sett julskyltningen där - och jag blev helt paff...

Men den här var nåt i särklass - nästan värt en stockholmsresa...

Tankevågor sa...

Bloggblad - Ja den är en klassiker i Stockholm den här julskyltningen. I är är den faktiskt värd en resa. Kanske något för mormor och lilla barnbarnet?

Musikanta sa...

Mirren, farmor och barnbarnen ska åka till stan för att titta på NK:s julskyltning i morgon. Det kommer att bli en upplevelse förstår jag, när jag ser dina vackra bilder. Önskar att jag hade varit med!
Kramar/M

Tankevågor sa...

Musikanta - Ja du skulle ha varit med! Men du får i alla fall se lite av den här på min blogg. :-)
Kram