söndag, november 29, 2009

Längtar....

Klicka gärna upp bilderna och se hur det skulle kunna vara!

Jag vill ha snö nu i vår stad! Jag vill att den kommer och gör allt mycket ljusare. Snöflingor som singlar ner i gatlyktornas sken i Gamla Stan. Snö som gör hundtassarna mer rena. Snö som bäddar in allt och gör stadens ljud mer dämpade. Snö som gör att barn kan åka pulka i Hagaparken. Snö som ramar in julmarknaden på Skansen och på Stortorget. Snö som får Roxy att få glädjefnatt varje gång hon kommer utanför porten. Snö som rullas till bollar och byggs till en snölykta av frusna händer ute på takterrassen. Jag vill ha den nu....

24 kommentarer:

Tina - omme i London sa...

Jeg har aldrig vaeret i Stockholm, men jeg vil saa frygteligt gerne - og naar jeg kommer, saa vil jeg meget gerne bede om lidt sne. :)
Jeg haaber snart sneen falder paa dig.

Tankevågor sa...

Tina - Välkommen hit! Kom gärna till Stockholm också någon gång! :-)
Nu längtar jag verkligen efter lite vitt på marken här. Allt blir så mycket ljusare med snö.

Hanneles julparadis sa...

Tja, vädret kan man inte göra mycket åt, har slutat att längta ;) Länkade till dina fina NK-bilder, tog några i Göteborg med, ha en bra dag, kram

Tankevågor sa...

Hannele - Vad roligt att du gillade mina bilder och länkade till dem!
Nej man kan inte göra nåt åt vädret men jag längtar ändå. Jag vet, jag är en envis längtare! ;-) Kramen!

Humlan sa...

När du skriver så övertygande och har så fina bilder, är det nästan så att jag ändrar mig... Sedan tänker jag på slasket, halkan och kaoset när man ska försöka ta sig över snöhögarna som blir i stan för att bilisterna inte flyttar sina bilar under städnätterna. ;-)

Men visst längtar jag också till den där perfekta vintern som är ljus, torr, med knarrsnö och kanske lite snöflingor i luften, då är det är härligt att ta en promenad!

KRAM

Annika sa...

Jag MED!!!
JAG MED!!!
OOOh, måtte det blir som på dina bilder! Speciellt den nedre, där syns det hur kallt och isigt det är!
VILL HA!
Förra ggn vi var hemma på jul, 2006, var det tre grader varmt och järngrått hela tiden vi var hemma. Tror inte jag såg en gnutta snö på över två veckor. Hoppas att det inte blir så iår!
Oh, "jag vill ha tio grader kallt, tomatar överallt ännu mera dopp i grytan".
Knarrsnö under skorna och julstämning en masse!
Men, vad jag har hajjat idag så slaskar Anders därhemma, så det kanske finns hopp, trots allt (!!!!??????).
Superduperfina bilder!!!
Kramar!!

Eleonora sa...

Och jag vill också!!!!

Evas blogg sa...

Här kom snön i natt.

Tankevågor sa...

Humlan - Jag veeet hur det kan bli! Krångel i trafiken och svårt att komma fram på trottoarerna. Men jag längtar i alla fall efter snön. Är så trött på mörkret.
KRAM!!!



Annika - Ja idag på Andersdagen har det regnat så tänk om vi ändå kunde få en vit jul!!! :-))
Skulle vara extra roligt nu när ni kommer hem till jul om ni kunde få en vit sådan. :-)
KRAAAAM!!!



Eleonora - Ah...skönt att jag inte är helt ensam om att gilla snön! :-) Varm kram till dig!



Eva - Åh...lyllo dig! Kan du inte skicka ner lite hit snälla!? ;-)

Lisette sa...

OK då om det blir som du beskriver MEN INTE så som det brukar bli: slask, slask, slask etc..... ;)

Tankevågor sa...

Lisette - Nej jag vill inte heller ha slask! Men vi kan ju hoppas att det blir som på bilderna. :-)

Gunilla sa...

Jag längtar också efter snö och det har jag gjort i flera år nu... Här nere blommar det fortfarande i trädgården!

Sabina sa...

Å jag vill oxå ha SNÖ nu;) tokless på regn å grått, snö snö snö.

(Skulle inte ha något emot en smycke från snö heller;)

Kraaaaaaaaaaaaam

mossfolk sa...

Jag hoppas alltid att det ska komma snö till första advent så att vi får se ett vintrigt stockholm. I år blir det troligtvis en tripp dit i mitten av januari med och då borde det ju finnas en viss chans...

Tankevågor sa...

Gunilla - Ja blommor det har vi här med. Ute på ön blommade en av mina rosor för en vecka sen.



Sabina - Ha ha ....inte jag heller SNÖ gör fina saker! Men först och främst vill jag ha snö på marken och inte runt halsen! ;-)
KRAM!!



Mossfolk - Är du alltså alltid i Stockholm första advent? Globen och hästar då eller?
Ja, januari är nog mer snösäkert. Helst vill jag ju ha snö till jul och jullovet förstås. Men när jag letade snöbilder i arkiven så är det inte förrän i januari oftast som den kommer...Bara att hoppas på att den kommer tidigare i år.

Musikanta sa...

Jag, som bor på landet, är ganska glad så länge snön håller sig borta. Det innebär alltid nya risker när man är så beroende av bilen som vi är. Här ute dröjer det också ett bra tag innan plogbilen kommmer.

När den väl kommer, plogar den upp en halvmeter snö utanför vårt garage, så det första man får göra när man kommer hem, är att börja skotta...

Men jag håller med dig om att det är bra mycket vackrare och ljusare när snön äntligen kommer. Dina Stockholmsbilder är verkligen vackra!
Varm kram/M

Eleonora sa...

Tack vännen för din rara kommentar. Tänk att nu börjar tom jag att längta efter snö - det lyser ju upp på ett glädjande sätt.
Sköt om dig och kramisar

Tankevågor sa...

Musikanta - Vad roligt att du tittar in här och att du tycker om mina bilder!
Jag förstår att det måste vara knepigt med snön som du beskriver. Skotta snö är så tungt!!Men det kan vara nog så eländigt i stan också. Minns för några år sen när snön kom i massor på bara några timmar. Hela stan korkade igen med alla bilar och plogbilar som inte kom fram.
Kram till dig.



Eleonora - Ha ha ....till och med du vill ha snö! :-) Ja då är det bara att hoppas på en vit jul eller hur?
Vore skönt med lite vitt som lyser upp i mörkret!
Varm kram från mig.

Christina sa...

Så där ska det se ut i december :) Härliga vinterbilder från stora staden!

Med det vädret vi har nu känns det som om hela Sverige kommer att ruttna bort ;)

Ja ja, jag ska försöka vara mer positiv!

Tankevågor sa...

Christina - Ha ha ...jag ruttnar också på det här vädret! Inte alls lätt att vara positiv när allt är grått och mörkt.

Läste om Ebro på din blogg.... Hoppas det dyker upp rätt person och rätt hem till honom!!!

UllaMona sa...

Här i Vinterstaden har vi snö och kallgrader.Härligt, härligt allt blir så rent och fint.
Denna vecka startar världscupen i skidskytte, så det är nog många med mig som är glad över snön.
Det finns konstsnö på skidskyttarnas spår.
Jag önskar verkligen att du får snö innan jul.
Kram

Tankevågor sa...

UllaMona - Vad härligt att ni har snö! Perfekt till skidskyttet också såklart. Här vaknar vi idag (onsdag) med minusgrader och det blir kallt med skönt. Tänk om det ändå kunde singla ner lite flingor idag här! :-)
Kram

Anonym sa...

Fina snöbilder från stan! Nästan så att man skulle kunna tänka sig lite snö. Lite! ;)

Kram
// PA

Tankevågor sa...

PA - Ha ha ...men bara nästan eller hur? ;-)

KRAM!!