onsdag, november 11, 2009

Glädjande besked!


I går fick vi beskedet att lilla R inte är allergisk mot katt och hund. Hon har gjort ett allergitest och det visade ingenting. Har man en förälder som är allergisk mot katter är det ju ganska stor risk att man ärver det. Det gjorde oss såklart jätteglada att det inte var så, för den här lilla tjejen är verkligen förtjust i djur. Hon visar också att hon är så duktig och hänsynsfull mot tex. våra katter och Roxy. Hon kramar och klappar dem försiktigt, så redan nu tycker jag hon har lärt sig hur man ska vara när man är med djuren.


Här syns hon på bilder från i somras när hon matar och kramar "sina" getter på Stora Skuggan. Det skulle inte förvåna mig om hon när hon blir lite större kommer att hålla till på någon 4-H gård och sköta om djur på sin fritid.

.....och så en reprisbild från i somras. Men den passar in här igen nu. Är det inte kärlek säg? :-)

40 kommentarer:

Vonkis sa...

Åh vilken underbar bild! Det är verkligen kärlek.

Tankevågor sa...

Vonkis - Ja det är kärlek. Det är så roligt att hon tycker så mycket om djur. :-)

Anonym sa...

Vilken fantastisk reprisbild...den ska jag ta med mig i tankarna idag när jag kliver ut i ett kyligt Stockholm.

Tankevågor sa...

Slottsträdgårdsmästaren - Vad glad jag blir över dina ord! Hoppas du får en fin dag ändå trots gråvädret! Glöm ej fota när du går där bland Söders gamla kåkar!

PGW sa...

Åh vad härligt! Den tjejen ska ju umgås mycket med djur, det syns!

Gunilla sa...

Skönt för er! Barn mår ju oftast bra av att umgås med djur. Mina barn är tyvärr allergiska(liksom deras pappa som jag levde ihop med när de var små) så vi fick avstå.

Elisabet. sa...

Å, vilken vacker bild .. den med katten! Och vilket ljus!

Tänk, om några veckor har vi en liten gråsvart-tigrerad kattunge på pensionatet!

Åååå, sicken glädje!

Anonym sa...

Med en far som tillbringade all tid han fick hos elefanterna på skansen, och även önskade att det skulle vara en elefant ini magen som sen visade sej vara lillebror, det är ett medfött djurintresse, barn som får vara med djur, blir även snälla med människor, vilket inte är oviktigt.
krama alla tycker syster

Christina sa...

Jag tror också att det är väldigt bra för barn att växa upp med djur. Vilken tur att hon inte var allergisk!

Kattbilden minns jag mycket väl, den är så väldigt väldigt ömsint.

Sabina sa...

Men såå skönt, det hade ju inte varit kul om det hade varit allergi mot katt å hund.

Dina bilder är fantastiska Lisbeth.

Kraaaaaaaaaaam

Humlan sa...

Så skönt att hon inte har någon allergi! Hon har väl ärvt både intresset och "icke-allergi" från far.

Instämmer med alla andra om den underbara bilden från i somras, den borde sitta inom ram på väggen!

Kram

bettankax sa...

Å vilka underbara bilder! Reprisbilden kan man inte se sig mätt på, så fortsätt gärna lägga in den lite nu och då. :)

Annika sa...

SÅ fina bilder, och vad skönt att den lilla icke är allergisk. Vilken lättnad för er alla!
Fint att hon är så omtänksam mot djuren.
Kramar!!

Fresia sa...

Det där är ljuvlig kärlek, helt klart!

Å vilken lättnad med allergin... Hade inte varit roligt alls utan ett stort problem så - jätteskönt.

Ha det gott å kramen

Tankevågor sa...

PGW - Ja det tycker jag också. Hon har det rätta handlaget. När hon sov över här och vi skulle gå ut med Roxy sa hon "koppel" plötsligt när vi stod i hallen och klädde på oss. Hon visste så väl vad som är tillbehöret till en hundpromenad. ;-)



Gunilla - Tror som du. Det är trist att behöva avstå men det är många som måste det såklart.



Elisabet - Vad roligt med en liten tiger på pensionatet!!! Jag tror att det kommer att göra din sjukskrivning efter operationen mycket roligare och lättare!! :-)




Kära syster - Ha ha ...ja den här lilla tjejens pappa var känd på Skansen och kompis med både elefantskötaren och hans elefanter... Han har dessutom klappat alla möjliga och omöjliga djur genom åren. Allt från igelkottar till livs levande tigrar...
Ja det är inte konstigt att hon har ärvt sitt djurintresse av honom. ;-)
KRAM



Christina - Tror också att barn mår bra av att lära sig umgås med djur. Det kan uppstå en väldigt fin vänskap mellan dem.
Har glömt en sak...HAR du någon Pixibok kvar??? Det skulle i så fall vara en jättefin sak till den här lilla tjejen. Hon älskar böcker och djur.



Sabina - Nej usch vad trist det hade varit! Visserligen kan ju sån allergi komma senare i livet men just nu är jag så glad att hon slipper och kan klappa som hon vill.
Hur mår du idag? KRYA PÅ DIG!
KRAM!!



Humlan - Ja otroligt skönt! Hoppas nu bara att det håller i sig. Tror att hennes djurintresse kanske skulle kunna leda till någon fritidssysselsättning i framtiden. Vi får se.
Bilden...ja den finns på deras kylskåp och i bokhyllan hos yngsta sonen och i min mobil. Det är en bild som jag själv tycker så mycket om, det är ju så otroligt goa de där två!!
KRAM



Bettankax - Tack snälla du! Ser du att hon försöker "krama" geten där också genom staketet? ;-)



Annika - Ja det är verkligen skönt. Det hade varit så trist om det hade varit så. Nu kan hon i alla fall få klappa och pyssla med dem när hon är här. Sen får vi "sanera" henne och håra av henne och byta kläder innan vi lämnar tillbaka henne.
Hur var det...visst är du också allergisk mot katt? Eller var det Peter?
Ha en bra fredag Annika!
KRAM!!!



Fresia - Ja visst hade det blivit ännu mer problematiskt om lilla R också hade varit allergisk.
Hade ni katt när barnen var små? Nu har du det eller hur? Träffar lilla Alva dem?
Kram kram!!!

Matildas fikarum sa...

Så fina bilder!

Tankevågor sa...

Matildas fikarum - TACK! Roligt att du gillar dem. :-)

Fresia sa...

Ja, vi hade katt när Simon var liten, inte Sabina.
Och han blev kanondålig en dag efter att vi varit i ett stall. Minns inte hur gammal han var men 4-5 år kanske.
Åkte till barnmott och han blev sprutad. så sa läkaren allvarligt att vi måste absolut göra oss av med katterna. Fastän han inte hade reagerat mot dom tidigare.

Jag åkte hem, förtvivlad. Bestämde mig så småningom att "sanera" lght dvs städa ur ordentlgit, ta bort alla ev dunkuddar o täcken etc.
Men behålla katterna.

Å det gick bra. Både Simon och Sabina har ansträngningsastma men de har båda spelat handboll på elitnivå, så det är inget som hindrat dom.

Så, de tål katter helt enkelt:)

Tankevågor sa...

Fresia - Förstår hur förtvivlad du måste ha känt dig!! Men vad skönt att det gick bra!! :-)
Sån där astma har jag också men den dyker bra upp i kombination med förkylning och kyla på vintern.
Kram

mossfolk sa...

Vilka söta bilder! Den sista har jag ju fastnat för redan tidigare :) Och så skönt att allergitesten visade negativt! Tror att det är jättenyttigt för barn att få växa upp med djur...

Tankevågor sa...

Mossfolk - Nu krockade vi nog i cyberrymden. Kom nyss från din blogg där jag spanat in julgardiner.
Jag tror som du att barn mår bra av att vara med djur...de lär sig mycket av det.

Hannele på Hisingen sa...

Gulliga bilder. Det är skönt när barnen kan umgås fritt med djur.

Tankevågor sa...

Hannele - Ja och lilla R älskar verkligen alla djur. :-)

Unknown sa...

JAAAAAAAAAAAA!

Sån himla tur. Glädje!

Hon är så rackarns söt er lilla sessa.

Puss kram

Bloggullet sa...

Så gosigt foto.

Ha en fin helg.
Kram

Klimakteriehäxan sa...

Fina bilder, fin unge och ett bra besked. Alldeles för många är allergiska mot allt möjligt och får problem.

Anonym sa...

Den sista bilden är ju helt ljuvlig! Kärlek med stora bokstäver.
Så skönt att hon inte är allergisk!
Ett av mina barnbarn har tyvärr ärvt allergi från sin pappa (och kanske morbror) vilket ställer till det eftersom han älskar alla slags djur!

Eleonora sa...

Underbara lilla barn. Jag förstår att ditt hjärta svämmar över bara utav synen av den lilla söta. Härligt att hon är så öppen och glad i djur.
Må så gott denna gråa, trista söndag. Kram

Tankevågor sa...

Rosvik - :-)) Jag blev verkligen glad över det beskedet! Vi får hoppas att det håller i sig. KRAM!!



Bloggullet - Ja de är gosiga ihop de där två....så där håller hon på och kramar vår hund också. :-)
Ha det bra du med! Kram!



K-häxan - Ja det är allt för många som har problem med allergier nuförtiden. Skönt att hon slipper just det här i alla fall!



Marskatten - Åh så trist! Men det där är så typiskt. Vet barn som älskar djur och deras stora sorg är att de är allergiska.
Roligt att se dig här igen!! :-)

Tankevågor sa...

Eleonora - Nu smet du mellan här när jag skrev....
Visst svämmar farmorshjärtat över av kärlek!! Hon är så go den här lilla ungen! Ha det gott du med! Det är inte klokt vad den här söndagen är grå!!
KRAM!!

Anita sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anita sa...

Som jag skrivit många gånger tidigare... Den lilla fina tjejen verkar ha många kvalifikationer.
Kärlek till djur är en underbar egenskap!

Vad skönt att hon inte är allergisk. Har hon uppvisat såna symtom...?

Monica sa...

Å, vad härlig bilden med katten och R är!

(Hoppas det gick bra ikväll?)

Tankevågor sa...

Smulan - Ja, den där kärleken till djur har vi sett tidigt hos henne. Den kommer säkert hålla i sig.
När hon började på förskolan den här terminen så blev det ju lite hostigt och snuvigt...som de flesta barn blir i början såna där gånger. Det hade ju kunnat vara kattallergi. Men så skönt att det INTE var det! :-)




Monica - Ja visst är Merlin och lilla R fina ihop!
Ja nu vet du ju redan...skrev ju hur det gick med kissen på Face Book.
Krya på dig Monica!!

Nässelblom och choklad sa...

Vad skönt att hon inte verkar vara allergisk. Underbara bilder, hon är så söt och så go den lilla tösen!

Fresia sa...

Lisbeth, fick du mitt mail på FB?
Du har inte svarat så jag undrar lite..
kramen

Tankevågor sa...

Nässelblom och choklad - Ja verkligen skönt! Det skulle varit så trist om det hade varit så. Mmm....hon är en go liten tjej. :-)



Fresia - Jo TACK jag fick det! (Men nu blir jag lite osäker...hade för mig att jag skrev ett svar på FB till dig...måste kolla igen.)
KRAM

Evas blogg sa...

Den nedersta bilden är så underbar!

Tankevågor sa...

Eva - Tack! Jag tycker verkligen om den själv...de är ju så goa de där två ihop.

Anonym sa...

lasa hela bloggen, ganska bra