söndag, mars 29, 2009

Mist

Stockholm, tidig söndagsmorgon

I morse var det dimma och alltså ännu mer grått än igår. Snön har smält bort så Gumman Tö har jobbat på bra. När jag gick där längs Djurgårdens stränder i all dimma så hörde jag ljuden från mistlurarna på några fartyg. Kanske var de på väg in i någon av Stockholms hamnar. Kanske hördes de från längre håll, vad vet jag.

Ljudet förflyttade mig direkt tillbaka till min barndom. Det är inte så ofta man hör det ljudet inne i storstaden. Men i den lilla staden vid havet där jag är född och uppvuxen var det ett välbekant ljud. Det hände att jag vaknade där hemma ute på den lilla ön och innan jag ens var riktigt vaken så tänkte jag tanken: Idag är det dimma ute. Ljudet från mistlurarna på fartygen som skulle in i den lilla hamnen ljöd dovt och långdraget. Ett barndomsljud.

Visst kan det vara så att man minns dofter och ljud från sin barndom. När Panter skrev om måsskrik och hysteriskt pipande strandskator på sin blogg en gång så räckte det för att jag i tankarna skulle hamna ute på lilla ön. Det är såna ljud som är vanliga i mina öron där ute.

Vilka ljud förknippar ni med något från er barndom? Finns det ljud som ni associerar till vissa platser i ert liv?

27 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har nog fler doftminnen än ljudminnen.
Eller...ljudet av Don Pedro som bubblade i köket på lördagmorgon.
Kaffe drack föräldrarna aldrig på mornarna annat än under helgen.
När man kom in i köket blandades doften av nybryggt kaffe med doften av färsk dagstidning - det är ett tydligt minne från 10-12 års åldern!
Kramar!

Vonkis sa...

Wow, vilket läckert kort! Blir sugen att läsa en riktigt mystisk sjörövarbok nu, finns det ngn sådan?

Vonkis sa...

Eller kankse om olycka i svenska skärgården, olycklig kärlek och kanske något spöke som svävar förbi...

Humlan sa...

Vilken bild!
Eftersom jag växte upp på en större ö än du (och mitt på den) så hörde jag inte så mycket havsljud utan mer lövsus.
På sommaren däremot så bodde jag på en liten ö, inne i skärgården så det är med ljudet av småbåtar (put-put-put) som blandas med vågskvalp och måsskri...

På tal om att vakna till ljud; I går morse vaknade jag till takdroppet på bläcket utanför mitt fönster, det är ett härligt vårljud.
Kram

UllaMona sa...

När jag har sovmorgon och vaknar och hör S pyssla på med frukosten och känner kaffedoften får jag en skön känsla inombords, min mamma var "hemmamamma" och jag vaknade alltid till hennes pyssel i köket och att det doftade kaffe.

Underbar bild!
kram

Villa Nian sa...

Visst är det så att ett ljud eller en doft eller något annat sinnligt minne kommer igång när man påminns om det. Men just nu kommer jag inte på ett enda som får mig att minnas flydda dar!

Fresia sa...

Säger som ngr andra, kaffedoften och "pysslet" från mamma är nog det jag minns mest från mornarna.
Kanske också bakdoften. Hon kunde ibland baka hastbulla, så god...

Otroligt vacker bild.....

bettankax sa...

Vet du, jag tycker mycket om gumman Tö! Har en liten trägumma med kvast som heter just gumman Tö. Jag kan se henne framför mig i "Läseboken".

Doften av äpplen, som förvarades under vintern på min mormor&morfars veranda..

bettankax sa...

Nu kom jag att tänka på hastbullar. Å så goda!

Christina sa...

Fantastisk bild.

Idag knarrade snön under luddorna, och det ljudet går tillbaka till barndomen direkt...den långa vägen till skolan på vintermornarna.

Annars säger jag som flera andra, att det är doftminnena som betyder mest.

Varje gång jag kommer in i farstun till ett gammalt hus med sina säregna dofter, och det luktar nybryggt kaffe - ja, då klappar hjärtat extraslag.

Tankevågor sa...

Marskatten - Det har jag också det var därför det var så speciellt att förknippa mistluren med ljud från barndomen. :-)
Kram



Vonkis - Ha ha....vet inte men om du kommer på någon så berätta det gärna! Boktips är alltid bra att ha.



Humlan - Sånt ljudminne har jag också. Det där småkluckandet som man hörde när man låg på en brygga och tittade ner på spigg och abborrar.
Kramar



UllaMona - Ja de där doft och ljudminnena är lätta att minnas. Det var en speciell känsla att vakna till dofter och pysselljud från köket. Kram



HusEtt - Visst är det så. Man kan bli påmind om dem så kom gärna tillbaka igen om du kommer på något! :-)



Fresia - Ja den där doften av olika sorters bakning....mmm så ljuvligt det var. :-)



Bettankax - Äppeldoft på mormors veranda! Härligt! :-) Blev också sugen på hastbullar, de förekom hemma också när det var bråttom.



Christina - Det där knarret minns jag att man hörde och kände ofta på vintrarna när man var liten. Det känns som det alltid var snö de där vintrarna...inte som nu.
Ja doftminnena är lättast att fånga tycker jag med.

Kesu sa...

Hm. Ser att jag tydligen klumpade ihop två inlägg. Kommenterade den här kanonbilden - och mistlurarna - på nästa bildinlägg. Please excuse.

Ljud? Någon som slamrar lite lagom i köket när jag ligger och läser. Och så ett speciellt ljud som jag tror jag är ganska ensam om. På vinden hade vi en STOR rulle presentpapper (ganska fult) som pappa köpte en gång. (Vi hann inte ens göra slut på pappret under alla 35 år i huset. Rullen fick kastas när mamma och pappa flyttade från huset. Fattar ni hur stor den var???) Varje födelsedag var det alltid någon som var sen med att slå in presenterna. Så knirrknarr i vindstrappen tidig morgon och sedan ett slags skriande ljud från en ovillig och osmord presentpappersrulle.

Jag kan härma ljudet ganska bra. Så bra att mina föräldrar och min bror genast känner igen det. Men jag kan tyvärr inte likna det vid något i skrift. Ibland när jag hör något liknande ljud i vardagen hamnar jag direkt tillbaka i barndomens födelsedagsförväntan. Vad skulle ligga i paketen???

Annika sa...

Mistlurar är väldigt mäktiga och lite kusliga på ngt sätt...
jag gillar att höra det ljudet. Jag gillar dimma också, bara jag inte kör bil, eller flyger eller åker båt...
Annars tycker jag det är mysigt...Och mistlurar är mäktiga!
JAPP, håller med Humlan, barndomsljud för mig
är putt-putt båtar och måsskrin och förbiflygande insekter en varm sommarmorgon...
Kram!!

mossfolk sa...

Ååå vilken bild!
Ljud?
Jag tänker genast på tåget som tutade när det passerade på järnvägen mellan vår gata och sjön. Fyra gånger om dagen. Nu har järnvägen inte använts på minst femton år...
Och så den klassiska musiken. Pappa satt (hm, gör fortfarande) alltid uppe i biblioteket med stängd dörr, och lyssnade på klassisk musik. Då fick vi barn inte komma in och störa.
(fascinerande att jag tänker på det som något fint, fast jag då så ofta önskade att han skulle vara sådär rolig som andra pappor :)

Tankevågor sa...

Kesu - Ha ha ha vilken kommentar!! DET ljudminnet är jag helt säker på att du är själv om! Vilken pappersrulle det måste ha varit som aldrig tog slut!! Nu undrar jag...skulle du inte kunna spela in det där ljudet och lägga in på din blogg?!? Man blir ju så nyfiken på hur det lät. ;-)

Det spelar ingen roll om du skrev en kommentar till två inlägg....jag ser allt som skrivs.



Annika - Visst är det ett mäktigt ljud med mistlurar i dimman. Det är så förknippat med min barndomsstad där jag bodde på den lilla ön.
Mycket båt och havet är det för oss båda eller hur? ;-) KRAM

Tankevågor sa...

Mossfolk - Nu smet du mellan här när jag svarade. Vilket barndomsminnen du bjuder på här! Din pappa som lyssnar på klassisk musik bakom stängd dörr. :-))
Kram

CiCCi sa...

Å vilket bra inlägg. Det fick mig att tänka på mina somrar hos mormor och morfar där svalorana kastar sig runt hustaken på jakt efter flugor och myggor. Deras ljud påminner mig om härliga sommarkvällar med myggbett och lortiga barfota fötter. Å vad härligt och snart är vi där igen.

Tankevågor sa...

Cicci - Sommarminnen verkligen!! Svalor som svischar runt i luften det är ett härligt sommarljud. :-)

Ja SNART är det dags igen för sköna sommarkvällar. :-) Kram

Kesu sa...

Hur spelar man in ljud och lägger det på bloggen? Det vet inte jag.

Tankevågor sa...

Kesu - Det var ju en knepig fråga! Det har jag aldrig gjort själv men du skulle väl kunna lägga in det som en film? ;-)

Lena sa...

Barndomsljud ... det är en hel situation med doft. 60-talet var för mig en period med en oerhörd optimism och framtidstro och det jag minns är en varm och solig sommardag när vi var och badade någonstans på Gotland, barn som stojade, måsar som skrek, radion som spelade Brita Borg och pappa som stekte köttbullar på primusköket. Just då kände jag som fem-sexåring att det var härligt att leva och att ingenting var omöjligt. Det var ju inte heller för några år senare landade människor på månen, också det ett stakt minne...

Tankevågor sa...

Panter - Vilka härliga minnen! Jag känner igen det där och visst var det en härlig tid. Vi var alltid så många barn vi med på Gotland....syskon, kusiner och all denna fantastiska sommar som vi levde i där. :-)

Unknown sa...

Svanarna som kommer och åker. De samlas alltid i viken nedanför mor och far. Vilket jäkla liv de för.

Sedan är det en särskild lukt som bara finns i stugan i Petalax. Nu tror jag iofs att det är Häggen som luktar men vad vet jag.

Kramen

Anita sa...

Som vanligt så ääälskar jag dina bilder. Även de grådisiga...:)

Jag älskar ljuden av fågelkvitter på våren och sommarmorgnar. Det gör mig lycklig!

Lallis - liv och leverne sa...

Ja helt klart. Fastän ljud ofta nte är lika kvarhängande som dofter av ngn anledning hos mig.
Men havet. Det är barndom för mig.
Och ljudet av det. Och när pappa gick upp halv sex varje morgon och satte på radion. *s*
Kram Lallis

Jennie sa...

Jag har både doft och ljudminne..måsskri och havet från min farmor och farfars sommarstuga vid en liten fiskeby. Härliga sommarminnen..Att man vaknade upp av kaffedoft som liten. Doften av syren får mig att tänka på skolavslutning. Finns många!!
Kram

Tankevågor sa...

Smulan - :-) Vad roligt att du tycker om bilderna....trots allt det grå! Fågelkvitter hörs nu här varje dag och det är så härligt. Äntligen är våren här!



Lallis - Ja radion! :-) Minns så väl hur det lät när de rattade in rätt station på radion. Minns hur det lät när sjörapporten lästes upp. Kram



Jennie - Härliga minnen du beskriver! Doft och ljudminnen tillsammans. Kaffedoften på morgonen minns jag också.
Kram