söndag, januari 25, 2009

Här och där....

När julen är över varje år så infinner sig alltid en period hos mig som jag kallar den stora längtan. Det är den tiden då våra båtar är upplagda på varv för vintervila. Jag tycker verkligen att den tidsperioden känns för lång och jag går bara och längtar till sjösättningen. Det är ganska många vintrar sen nu som vi hade så tjock is att vi kunde gå ut till ön över isen. Några år har vi tagit svävare ut också. Men nu börjar jag som sagt längta ut och det känns som om den kom ovanligt tidigt i år den här längtan. Kanske dags att ta en taxi igen?

Nu till något helt annat: Röda Korset och TV 4 startade en insamling den 8 januari till förmån för att få ihop pengar att köpa ambulanser till Gasa. Mycket pengar har kommit in men mer behövs. Vi har ju alla läst och sett på nyheterna hur fruktansvärt det ser ut där. Jag tror att de allra flesta av oss äger en mobil. Skicka ett sms och skriv AKUT GAZA till 72900 så skänker du 50kr till Röda Korsets insamling. Det är inte så mycket pengar för de flesta av oss...men det har betydelse om vi alla bidrar.

25 kommentarer:

Lena sa...

Det är tröga månader de här i början av året.

Gaza, det är nästan ofattbart med allt lidande. Sak bara fylla på mobilen så ska jag skicka i väg ett sms. Bra att du tog upp det!

PGW sa...

Bra att du skrev om sms-gåvan, den fladdrade förbi i tv häromkvällen, men medan jag skrev meddelandet fortsatte de med något annat och telefonnumret kom jag inte ihåg. Men nu har jag skickat.

Evas blogg sa...

Jag känner igen denna längtan. Och den har redan börjat här också. Planerar för sommaren i stugan och för små resor till havet.

Anonym sa...

Även om jag inte har en ö att längta till kommer längtan efter vår, ljus och fågelkvitter över mig vid den här tiden på året. Men snart, snart har vi den bästa tiden av alla här!

Christina sa...

Jag har skickat ett sms nu, tack för att du skrev om Gaza.
En liten summa, javisst, men om vi är många så...

Ja, jag längtar också efter våren nu, speciellt som jag tycker att fåglarna låter annorlunda redan.

Unknown sa...

Bra tips! Hoppas att det blir MYCKET pengar till alla i GAZA.

Längtan är något stort. Tur att tiden går fort så att vi får lov och kan åka dit vi vill.

Kramisar

ps hoppas att det gick bra på drakdansen igår.ds

Annika sa...

Ja, det är sant...jag förstår att längtan till ön kommer nu.
Antar att ni knappast kan GÅ över isen heller med tanke på farleder och svaga isar på vissa ställen.
Men självklart måste längtan till ön vara jättestor.
Snart, snart!!
Kram!

Tankevågor sa...

Panter - Ja nu är det trögt. Hoppas februari och mars går fort.
Gasa ÄR ofattbart!



PGW - Det är så bra med Röda Korset för de har ofta så att man kan smsa in ett bidrag. Enkelt och bekvämt sätt att faktiskt göra NÅT eller hur?



Eva - Hos dig också! Är det inte lite för tidigt med den här stora längtan redan? Suck! Kan man gå i ide ett tag tro? ;-)



Marskatten - Du är likadan alltså!? Kan det vara nåt med ljuset som gör att "den stora längtan" sätter igång? Hur lång tid är "snart"? ;-)



Christina - Så tänker jag också...om vi bara kan vara många som bidrar så gör det skillnad.
Fåglarna JA! Det kvittras och drillas här och där och koltrasten har "förföljt" mig hela vintern... Inte undra på att den inre vårlängtan börjar ticka i mig!! :-)



Rosvik - Drakdansen gick bra. Ruggigt väder bara.
Ja man borde planera en resa på första bästa lov känns det som nu.
Vet du vännen....att det där med att tiden går fort när man har roligt... Det stämmer...den går långsammare när man gör något som inte är roligt eller hur?
KRAMAR



Annika - Nej det är bara vissa år som farleden (waxholmsbåtarnas) fryser så att man kan gå över den. Nu är det flera år sen det hände. När det är så är det lika bra att det inte lägger sig någon is alls...då kan man i alla fall få skjuts ut. Vi har en del skärgårdsbor som brukar köra ut oss. Ja nu är längtan STOR.
Kramar

Humlan sa...

Det är nog för att det är så mörkt just nu som man längtar så mycket, för mig blir det ju mer av en allmän längtan efter vår, värme och grönska.

Smart att kunna skänka via sms. Är det enkelt så gör nog fler det.

Tankevågor sa...

Humlan - Jag förstår inte vad det är med den här årets första månad. I vanliga fall brukar jag tycka att januari går fort. Men det tycker jag inte alls i år. Seeegt är det och jag hoppas att februari och mars går fortare...

Linda sa...

Jag skickade iväg ett sms för några dagar sedan, det känns bra att kunna göra något där man sitter med rumpan i soffan...

Jag längtar efter ljuset!!
Här är bara så förbaskat grått...

Lilla P sa...

Ååhhh, vi längtar också till båtsäsongen. Satt o pratade om sommarens båtturer under kvällens middag! Men det är mycket jobb med vår "träpärla"...

mossfolk sa...

Sms skickat. Många bäckar små...

Och januari som det är nu är mest grått, smutsigt och ruggigt... Men då kanske man uppskattar våren ännu mer sedan när den kommer :)

Tankevågor sa...

Lindalotta - Bra! Jag tycker det är ett enkelt sätt att bidra....mobilen finns ju alltid i närheten. Bara att klicka iväg ett sms.
Det är så otroligt grått just nu. Seeegt som bara den. Det är ju inte ens ordentlig vinter med vacker snö!



Lilla p - Samma sak här....längtar efter att vara ute på och vid havet, lilla ön, varma kvällar och nätter...



Mossfolk - Jag lovar dig att jag ska uppskatta den när den väl kommer. Jag vill egentligen ha mer vinter....men då ska det vara en sån med SNÖ och minusgrader. Som den är nu är den inte kul.

Sabina sa...

Helt klart måste vi bidra. jag skickar ett sms NU.

Oh förstår att du längtar, klart du ska ta dig en taxi.
Kramkram

Villa Nian sa...

Själv längtar jag enormt mycket efter ljuset! Det är så mörkt här i Skåne. Vet inte om jag upplever det mörkare för att det är mindre trafik-väg-lampor (vad heter dom?) här än i Stockholm. Kanske också för att vi håller på ute vid HusEtt och där är det mörkt! Vi skulle behöva lite mer dagsljus under vår renoveringstid!

Evas blogg sa...

Januari och februari = idemånader.

Tankevågor sa...

Sabina - Bra att du bidrar! :-) Ja nu sitter jag och tittar i almanackan och funderar över NÄR jag kan "rymma" ut till havet... KRAM



HusEtt - Gatlyktor menar du kanske? ;-)
Ärligt talat så är det väldigt mörkt här också trots alla lyktor. Det vara bara när snön låg kvar lite som det kändes ljusare.
Ni skulle behöva ljus när ni renoverar det förstår jag.



Eva - Jaaaa....helt klart.

Anonym sa...

Ja, det är väl bara att bita ihop en eller två månader till innan det blir lite bättre. Grått och slask är inget roligt alls.

Kram

Eleonora sa...

Du har något att hämta hos mig. Kram på dig vännen

Anonym sa...

Vill ju också kunna sms en gåva..men tror inte det funkar från min usa mobil. Får kolla om det finns andra sätt att kunna hjälpa till.
Kram

Mildamakter sa...

Den längtan känner jag så väldigt väl igen...men nu är januari snart slut och vi är en månad närmare ljuset igen :o)

Tankevågor sa...

Trucken - Jag har lust att gå i ide just nu. Kram



Eleonora - Såg det och blev så GLAD! tack snälla du! Kramar



Jennie - Det finns det säkert. Tycker det är så enkelt när man kan skicka sms och bidra eller hur?



Mildamakter - Ja nu är den äntligen snart slut. Jag tycker januari var ovanligt lååååång i år.

Cliff Hanger sa...

Bra att du gör reklam för att skänka pengar till Gaza. :-) Men ska man inte skriva Gaza med z i sms:et?

Tankevågor sa...

Cliff Hanger - JAAA!! Men som tur är så funkar det med S också istället för Z ! Jag ändrar till Z i inlägget men jag har skickat till s och har fått tacksvar från Röda Korset så det gör ingen skillnad. :-)