lördag, januari 05, 2008

Januaritankar

Stockholm är kallt och blåsigt idag. Men inte har vi så här mycket snö. Nej bilden är från förra vintern. Det är med blandade känslor jag konstaterar att jullovet snart är slut. Det är nu man ska känna sig utvilad och sugen på att börja jobba igen. En del av mig skulle vilja beställa ett till jullov, känner att jag skulle behöva det. Men tänk om det skulle bli likadant? En annan del av mig tycker det är skönt att vardagen börjar igen. Det ska bli kul att börja jobba igen. Det ska bli roligt att träffa alla barnen igen och vårterminer är fulla av avbrott. Det finns sportlov och påsklov och andra helger att se fram emot. Tyvärr sammanfaller Första maj och Kristi himmelsfärddag med varandra så det blir bara en ledighet där. Visst är det en lång termin innan sommaren är här igen. Men blir det för körigt får jag väl ta en tripp till London nån gång eller hur?

27 kommentarer:

Sabina sa...

Otroligt vacker snöbild=)

Jag har oxå väldigt blandade känslor inför att börja jobba igen på måndag.
Man har liksom kunnat slappa & inte tänka på jobb överhuvudtaget när man har varit ledig så länge.
Jag vill INTE jobba, sammtidigt så vill jag ju träffa eleverna precis som du. Ja du, ja du, vad göra?? Byta jobb kanske??

Men nu är det först Lördag i varjefall, sen har vi ju Söndag oxå innan det är dax, vi får försöka njuta allt som det går av dom här dagarna.

Kram//S

Anonym sa...

Kära L, vi är många som vill åka med dig till London. Säg bara till när du behöver komma iväg!

Kram
P-A

Anonym sa...

Man får nog försöka hitta på lite roliga saker även de vanliga grå vardagarna :)

Humlan sa...

Så vackert som på bilden, är det inte just nu. Men visst är det ljusare när det är lite vitt på marken och taken.

Jag förstår att du behöver ett jullov till, men jag hoppas att tillvaron blir lättare framöver och att du hittar dina kraftkällor i vardagen.
Kram

Cornelia sa...

Man blir lätt tillvand med en så lång ledighet. Det har varit så skönt. Men nu blir det i alla fall ljusare och snart är det sommar!

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

Fin snöig bild! Hoppas vi får mer snö och soliga dagar här i Sthlm snart, så att man ta med kameran ut och fotografera årets första snöbilder :)

Annika sa...

Jättefin snöbild! Förhoppningsvis blir det sådär mkt snö i Sthlm även denna vinter.
Vi har ju redan börjat skolan igen här, och jag måste säga att det gick rätt smärtfritt. Men jag förstår ju så väl hur DU känner det.
Ha så mysigt den här helgen!
Kram!

Unknown sa...

Jag förstår dig fullt ut.
Men du det blir ju london iaf en gång den här vårterminen.
Ps har varit och sett Surfs up, tänkte på en viss person då...
Kram
och vilken urtjusig bild från ett snötäckt stockholm. Önskar för barnens skull att det kommer att se lika dant ut i år.

Tankevågor sa...

Sabina - Nej jag vill inte byta jobb. Men jag borde nog ta och ta ut kompledigt lite oftare. Det blir aldrig av och nu är jag uppe i över 100 timmar komp. Får ta mig i kragen och ta ledigt nån gång. Kram


Anonyma P-A - :) Vad sägs om nu? Kram


Hannele - Ja det är så sant.



Humlan - Hoppas jag med. Kram



Cornelia - Ja det är bara några månader kvar och sen är man ute med bara ben igen i sommargräset. :)



Helena - Ja det hoppas jag med. Just nu är det gråskalan som gäller hela tiden.


Annika - Såg på din blogg att Karolina redan börjat. Hon tyckte det väl var kul att träffa kompisarna igen? Kram


Rosvik - Vi får väl se hur det blir med London...
Surfs up...hm...ja det är väl oundvikligt att inte tänka på honom då. :)Kram

Anonym sa...

Åk du till London...du kanske hinner åka två gånger innan sommaren.

Mitt jag säger att vi gärna tar ledigt lika länge till. Jag har inte någon längtan till jobbet för jag vet att jag kommer att trampa på i små steg så jag inte klampar in på en viss persons revir. Aja baja...det får man inte för då får man minsann veta att man lever. Nej usch så jag säger...men det är sant. Kan säga så här att jobbet är kul med barnen och vore ännu roligare ifall jag skulle kunna leva ut som jag ville.

Evas blogg sa...

Klart du ska åka till London! Ta ut lite komp och dra iväg några dagar. Avbrott behövs, på ett eller annat sätt. Själv känner jag mig mer slut nu än innan jul. Januari är, för mig, en pestmånad.

Lena sa...

Det känns trögt det medger jag, men jag vet att bara jag väl är på jobbet så går det bra. Förstår att det känns tungt att eg. behöva ett lov till, men jag hoppas att dina guldkorn i vardagen hjälper. Det är dessutom lite lättare att räkna ner under våren. Passen mellan loven känns hanterbara, för det mesta...

mossfolk sa...

Sportlov, påsklov och komptid. Klart att du ska åka till London! För oss betyder vårterminen med lov extra mycket arbete i stället. När folk är lediga ökar ju efterfrågan på aktiviteter...
Men vi går mot ljusare tider och sommaren närmar sig för varje dag :)

Villa Nian sa...

Man får försöka göra allt man kan för att må bra och om London får dig att må bra, och det tror jag det gör :-)), då ska du ta dig dit så ofta du kan!

Tankevågor sa...

Gunnel - Jag förstår att sånt där kan vara känsligt. På mitt jobb finns det också en del personer som värnar så om sitt revir så de missar att sätta barnen i fokus. Men jag hoppas att 2008 kan bli ett mer "leva-ut-på-jobbet-år" för dig!



Eva - Klart jag ska åka. Känner som du...tyvärr.


Panter - Jag gillar verkligen mitt jobb så egentligen handlar det bara om att jag inte känner mig utvilad. Får försöka se till att få ordentlig avkoppling i alla avbrott som kommer under vårterminen.



Mossfolk - Jag måste bli bättre på att ta ledigt. Men det är alltid nåt som känns viktigt att vara på jobbet för. Förstår att ni har högtryck på loven. Jättebra att det finns aktiviteter! :)



Tina - Ha ha ha ha.....Jag ska klippa ut din den här kommentaren och ha i fickan. Så att jag inte glömmer dina kloka ord. :))

Anonym sa...

Men idag ser det nästan ut som på din bild här i V. Så jag tror att jag håller mig inne i värmen och drömmer om någon skön sandstrand någonstans. Eller vad säger du Rosvik?


Ja, det ska bli kul att börja jobba imorgon och få träffa alla efter lovet. Framförallt ska det bli kul att träffa DIG!

Kram

Jubbe sa...

Jag vill ha riktig vinter. Denna o förra vintern var rätt slaskiga...hua

Januaribarn som jag är älskar jag nyfallen snö, sol o 10 minusgrader. De du!

Moni sa...

Det verkar som att alla - även de som ääälskar sin jobb - känner av den där ångesten när en ledighet är slut. Den där ångesten som gör att man räknar ledigheter i stället för roligheter.
Vi funkar väl så vi människor. Men du vet ju om att direkt du börjar jobba så kommer det att kännas jättefint att vara tillbaka och det är oftast kul att träffa arbetskamraterna igen!
Lycka till!

Mette sa...

Här är det ingen snö. Bara is. Man kan knappt gå utomhus här. Får gå i slowmotion.

God fortsättning!

Tankevågor sa...

Trucken - Hoppas verkligen att snön kommer att ligga kvar. Jag vill ha en repris i ett snöigt Gamla Stan! Men visst vore det mysigt med en varm sandstrand med kalla drinkar också. :)
Håller med dig om att det ska bli så kul att träffa Rosvik!!!!
Kram



Jubbe - Sånt väder gillar jag också. Skönt att se att du är här igen. VAD ska du göra om du inte bloggar....BARA jobba eller? Kram



Moni - Jag veeet!! Precis så är det. Det SKA bli roligt att börja igen. :)



Mette - KAN du det?? Jag menar gå i slowmotion??? Så hasigheten man talar med hör inte ihop med farten på benen??? ;)
God fortsättning på dig där nere!

Tankevågor sa...

Mette - Äh det ska vara HASTIGHETEN man talar med....."hasigheten" är nog nått man tar sig fram med. ;)

Jes/Vita villa vila sa...

Vilken fin bild. Härligt foto verkligen :)

Första gången jag är här så jag vill säga hej innan jag går - men jag kommer tillbaka till din fina sida!

Kram Jes

Tankevågor sa...

Jes - Roligt att se dig här! Du är välkommen tillbaka!

Lisa Christensen sa...

Såå vackert! Precis så där ska vinter vara.

Du får åka till London på loven. Här känns det redan som vår i luften. Fåglarna kvittrar utanför fönstret.

Tankevågor sa...

Lisa - Kan tro att det känns så nu hos er. Våren kommer ju flera månader tidigare till er. Längtar efter påskliljor i Hyde Park och en latte på Starbucks. Vi får se när det blir nästa gång. :)

Jubbe sa...

BARA jobba...hmm det är inte så mkt mer som hinns med. Nä sanningen är att jag just nu håller på o ser till att jag skall träfa mina vänner oftare....mitt nyårslöfte :-) Hittills går det bra !

Tankevågor sa...

Jubbe - BRA tänkt! Det skulle jag också behöva. :)
Lycka till med det!