söndag, december 30, 2007

En nyårsvädjan

I flera dagar har det hörts smällare i våra kvarter på kvällarna. Jag är livrädd att Roxy ska få någon smällare eller raket på sig och bli rädd för alltid. Det här är ett stort problem för många hundar. En del hundar blir så skärrade att de till och med kan avlida. Vår förra hund var inte ett dugg rädd för raketer, smällare och visslande fyrverekerier. Han stod med oss uppe på takterrassen och viftade på svansen när det smällde på himlen. Men vi har vänner som måste åka ut på landet när det blir nyår och påsk för deras hundar klarar inte av att vara i stan. Jag kan inte njuta av såna här fyrverkerier längre. Om de som vill ha dem ändå kunde hålla sig till tolv-slaget och inte i flera timmar före och efter så skulle åtminstone en del vara vunnet för de stackars hundar och deras människor som ska ta sig igenom det hela. Det lär finnas raketer som inte smäller och låter, som alltså bara är vackra. Jag hoppas verkligen att Roxy inte kommer att bli rädd på Nyårsafton! Det vet vi ju inte än eftersom vi aldrig haft henne på nyår. Läs HÄR om vad Lisa som bor i London skriver om sin lilla hund Tilly.

Till sist vill jag önska er alla ett mycket Gott Nytt År och hopp om att världen blir mer fredlig och medmänsklig varm att leva i för alla.

36 kommentarer:

Anita sa...

Åh, vad jag håller med dig! Jag önskar att fyrverkerier ska avskaffas. Det är så många hundar som lider av dessa smällar. Vi har fyra hundar. Tack och lov är ingen av dem rädd, men vi har haft en hund som t.o.m fick epilepsianfall av smällare. Vi fick ta henne i bilen och köra; hon blev lugnare av det. Men hon mådde verkligen dåligt - som så många hundar gör av fyrverkerier. Jag hoppas innerligt att det blir ett förbud mot detta.

Lena sa...

Håller med såå mycket.
Lustigt! jag har precis också skrivit ett inlägg om fyrverkerier.
Gott Nytt År!

qi sa...

Jag instämmer i det du skriver! Och önskar dig ett riktigt

GOTT NYTT ÅR!

Tankevågor sa...

Smulan - Usch vad jobbigt er hund måste ha haft det med anfall och all rädsla! Såna här firanden för så mycket med sig med skador både på människor, djur och eld i hus så på något sätt BORDE det vara begränsat.
Gott Nytt År.


Panter - Då ska jag in och titta vad du skriver. Ett väldigt aktuellt ämne nu. Gott Nytt År


Qi - Tack! Gott Nytt År kära Qi !

Cornelia sa...

Jag är lika skotträdd som en hund... det gör att man drar sig för att gå ut när det smäller. Och i våran stad smäller med väldigt mycket.

Jag önskar dej och din familj ett riktigt Gott Nytt År!

Evas blogg sa...

Vår hund var mycket rädd för fyrverkerier, hon låg under vår säng och skakade var je nyår och sista april. Jag lämnade henne aldrig ensam dessa kvällar utan försökte vara nära henne och lugna. Hoppas du får en fin nyårsafton, utan en massa smällar och ETT GOTT NYTT ÅR!!

Linda sa...

Bra skrivet!
Och jag lider med Lisas vovve, och alla andra också.
Förstår inte tjusningen med smällare, jag gör verkligen inte det.

Hoppas allt går bra för Roxy.
Gott Nytt År.
Kram

Anonym sa...

Bra skrivet darling!
Är ingen hund men likaså tycker jag att det är obehagligt med raketer och smällare. Är så rädd att de ska åka åt fel håll och åka in i huset eller lägenheten. Eller träffa någon av barnen. Usch hemska tanke!
I år har vi köpt såna bomber som står stilla på marken. De kommer att avfyras på tolvslaget. Mer miljövänligt då vi kan plocka upp efter oss. Förhoppningsvis är de bara fina utan att smälla alltför högt.
Kram Rosvik

Hedgren sa...

Min änglahund var stor och trygg - utom när det gällde raketer och annat som sa pang. En smällare som gick av ett par meter ifrån henne när hon var valp gav minnen för livet. Den kastades av en unge vars föräldrar tydligen inte hade nån koll - för det här problemet skyller jag på föräldrarna!
Detta gav vår kära Ayla rädsla för höga ljud livet ut. Inte förrän vi fick Crozzie, som annars är en riktig hare, visade sig vara totalt orädd mattades rädslan något.

Lyckliga Grodan sa...

gott nytt år på dig och familjen och katter och hund..

jag har skrivit ett mail till dig..

/grodan

Anonym sa...

Mycket bra skrivet och det har Lisa också gjort.

Våra hundar gillar inte heller det här med smällare...men dom är inte dödsrädda, inte än.

Hoppas det kommer att gå bra för eran Roxy men tyvärr behövs det så lite för att det ska bli men för livet.

GOTT NYTT ÅR önskar jag dig och de dina

mossfolk sa...

Jag tror att det är för mycket begärt att fyrverkerier ska avskaffas helt. Däremot önskar jag verkligen (precis som du skrev) att folk kunde hålla sig till tolvslaget.
Lurvig bryr sig inte särskillt. Han brukar kika hur vi reagerar när det är riktigt nära och bryr vi oss inte gör han det inte heller. Förra året var han t.o.m. med ut och tittade.
Hoppas Roxy tar det lika lugnt!
Gott Nytt År!

Annika sa...

Jag förstår att det är jättejobbigt för alla hundägare med smällare.
Dessutom, har jag märkt när jag är hemma i sthlm, att smällare börjar smällas tom före jul för att sen totalt kulminera på Nyår.
smällare är BARA jobbiga...Jag är rädd för dom själv också.
Gott Nytt År och en massa KRAMAR!!!!

Moni sa...

Ja usch tänk om det BARA fanns ljudlösa raketer! Vår hund är berörs som tur är inte alls av smällare, men mina föräldrars hund är så rädd att de aldrig kan göra annat än att sitta med henne hela nyårsafton. Hemskt!
Hoppas det går bra med Roxy!

Anita sa...

Jag har nu också skrivit en rad om detta angelägna ämne. Hoppas flera tar efter!

Allt gott!
Smulan

Humlan sa...

Jag hoppas verkligen att hon är lika orädd och glad när fyrverkerierna dånar som hon brukar vara i skramlande folksamlingar!
Jag kan inte förstå vitsen med smällare, om man nu inte tror på att man måste skrämma iväg onda andar med dom, varför köper man dom då? Reta /störa folk och skrämma hundar???
Fyrverkerier älskar jag, men jag förstår att de ställer till både för djur och miljö, så frågan är om/hur man ska fortsätta använda dom.

Bloggblad sa...

Konstigt egentligen att de som njuter av smällare är pojkar i en viss ålder... låt dem stänga in sig i en ishall eller nåt och smälla av sig tills öronen domnat.
Så slipper vi andra höra det.

Fast jag njuter när jag står på balkongen vid 12-slaget och ser alla fyrkerier över hela stan...

Anonym sa...

Gott nytt år!

Ann-Catrin sa...

ja usch..det är jobbigt med alla fyrverkerier..min ena hund är jätterädd..den andra bryr sig inte så mycket.och tänk vad mycket pengar och miljön...näej bort med fyrverkerier..tacka vet jag tom.
tomtebloss.
kram o gott nytt år A-C

Humlan sa...

Nu har jag fört ditt budskap vidare...

Anonym sa...

I min ungdom tyckte jag också att smällare och raketer var roligt. Men på något sätt så kändes det annorlunda då. Vi började inte förrän dagen innan nyår, om ens så tidigt, och smällde de som eventuellt blev över dagen efter nyår.
Dessutom så verkar ju vissa nuförtiden använda raketerna i syfte att skrämma eller göra illa andra. Helt vansinningt!
Förbjuda fyrverkerier, även om jag skulle vilja, kanske är svårt men så här kan det ju inte fortsätta. Man borde åtminstone skärpa reglerna för NÄR och till VEM fyrverkerier får säljas.
Tycker allra mest synd om alla djur som inte klarar av smällarna.

I övrigt ett Gott Nytt År till alla!

Lisa Christensen sa...

Tack så mycket Londongirl för att du ville skriva om detta! Det känns så viktigt. Jag hoppas att folk tar till sig detta och jag är verkligen glad över att läsa all positiv respons.

Gott nytt år!

Mildamakter sa...

Instämmer i allt du skriver!
Gott Nytt År:o)

Anonym sa...

Yffen är inte heller rädd men jag lider med de hundar som är...

Hoppas verkligen att det går bra med Roxy. Smällarna är det svårt att komma ifrån.

Ett Gott Nytt År till dig och de dina! /Monica m y

Anonym sa...

Hoppas att Roxy tar allt med ro.

Själv är jag så trött på fyrverkerier att jag mår illa.

Gott nytt år!
Och många kramar från Mumma och mig

Tankevågor sa...

Cornelia - jag tycker också att det är läskigt när det smäller runt hörnen när jag är ute med hunden på kvällen.Ett riktigt Gott Nytt År till dig och den dina!


Eva - Stackars vovven! Jag hoppas kvällen/natten går bra. Gott Nytt År till er där uppe i landet!


Lindalotta - Jag tänker också på Lisas lilla vovve. Man kan inte annat när man läst om henne och hur dåligt hon mår. Vi håller tummarna för alla våra hundar i kväll. Gott Nytt År till dig Micke och Selma!Kram



Rosvik - Usch, det är min fasa att någon raket ska flyga in genom fönsterna uppe på takterrassen. Vågar inte stå där ute längre. det har gått för långt med alla de här raketerna. Miljömässigt är det inte bra ändå eftersom rakerna innehåller mssor av skit som kommer ut i vår natur.
Gott Nytt År till er där uppe! Vi hörs.
KRAM



Hedgren - Usch vad hemskt! Precis det du berättat har hänt goda vänner till oss. Hundar som int evarit skotträdda har blivit det för livet av såna händelser.
Gott Nytt År



Lyckliga Grodan - Gott nytt År till dig och din familj också!
Har svarat nu. Skriv igen! Behöver veta lite mer. Kram



Gunnel - det är ju det man vet...att det behövs så lite för att det ska bli fel. Vi får verkligen hoppas att det går bra. Gott nytt År till dig och tage och hundarna! Kram



Mossfolk - Att de kollar hur vi reagerar det vet man ju så det gäller att inte börja oja sig och få hunde att tro att det är läskigt. Man får försöka hålla sig lugn. Gott Nytt År till dig och Lurvig.



Annika - Så det är lite lugnare i USA? Jag tror nästan att eftersom allt har "urartat" med hanteringen av raketer och unga (under 18) som har raketer som vapen (en polis' uttalande på nyheterna i morse) så måste det ill någon sorts debatt om det här och begränsningar i tex försäljingen. Bara som att de säljs så LÅNGT innan nyår tex. Då finns det ju hur mycet id som helst att skjuta raketer innan nyår.
Gott Nytt År Annika! Kramar till er allihop!


Moni - Ljudlösa och miljövänligt innehåll i dem...då kanske. Men inte som de är konstruerade nu. Ha det bra på nyår!


Smulan - Bra att du skriver om det! ha det gott du med!


Humlan - Vi får hoppas. Kramis



Bloggblad - Jag klarar inte av att njuta längre så som jag gjorde förr av sånt här. Nu känns det bara som ett slöseri med resurser som dessutom skadar miljö, människor och tex hundar som mår dåligt.
Ha det gott och gå nu inte få någon raket i huvudet! det räcker med ont i knät eller hur?



Hannele - Detsamma till dig!


Ann-Catrin - Tomtebloss låter lagom lugnt. :-) Kram och gott nytt år!


Humlan igen - Bra att du också skriver om det! kram



Trucken - Men det känns som om det var annorlunda förr. Det var ju inte så mycket och inte så här busigt.
Tack för igår! Det var så välbehövligt och det var mysigt att ses. Vi får prata mer sen när du blir ledig igen. Gott Nytt År till er också! Kram



Lisa - Självklart att skriva om detta . Roligt att flera gör det nu också. Läs tex. vad Panter skriver...riktigt tänkvärt tycker jag. Gott Nytt År till dig och J i London!



Mildamakter - :-D Gott Nytt År till dig med!



Monica - Gott Nytt år till hela din härliga familj! Pussa kattbebisarna från mig. (Visade bilder på dem för några här som tyckte de var väldigt lika våra trasseltassar när de var små)




Darkangel och Mumma - Jag hoppas också det går bra för henne. Fixar Mumma det? Många kramar från oss här och Gott nytt år!

Anita sa...

Jag har fått ett tips om en namninsamling mot smällare och fyrverkerier som jag görna förmedlar:

http://www.smallarupproret.se/

Hälsningar Smulan

Tankevågor sa...

Smulan - Tack för den länken! Den innehöll många bra tips från Anders Hallgren. Här blir det fettvadd i öronen på Roxy i kväll. :)

Batbut sa...

Kära goa rara fina vän, jag är en dålig besökare men Du vet att jag alltid tänker på Dig! Hoppas det nya året innebär en vändning och en lättnad, vi får se till att få ihop en dejt

Tankevågor sa...

Batbut - Jag VET det....det har du bevisat SÅ många gånger. Jag är så glad som har dig som vän. :-)
Jag hoppas också på det här nya året...annars får du väl skrapa ihop mig igen. :-/
Varma kramar till dig och Trollfamiljen!

Jubbe sa...

Jag håller med dig. Jag är själv räddd för smällare o raketer.

Så den enda smällen som kommer att höras från Jubbes residens denna afton är champagnekorkar...SKÅL

Anonym sa...

Håller med dig helt och hållet..hur är det med dina katter, blir dem rädda??
Jag ska hålla mina kissar inne i kväll.
Gott nytt år!!!

Spectatia sa...

Raketer och smällare i allmänhet verkar orsaka mer ledsamhet än glädje numera. Bort med dem, nyårsafton är lika fin utan.

Önskar dig ett riktigt gott nytt år!

Villa Nian sa...

Håller verkligen med. Jag har i år en katt Gamle Blu-Ray som tycker smällandet är jobbigt! Gammelkillen är lite orolig här! Och ungarna på gården har hållt på från och till hela dagen.

Jag har aldrig gillat det där med smällande och iår blir nog det år då jag lär mig att tycka verkligt illa om det!

Hur som helst ett gott nytt år till dig och hoppas allt går bra trots smällandet!

Tankevågor sa...

Jubbe - Champagnekorkar som smäller är inte fel alls. :-)
Gott Nytt År


Jennie - Katterna tar det lugnt. Som tur är. Gott Nytt År


Spectatia - Ja det känns på något sätt som om fyrverkerier och smällare inte är försvarbart varken ur miljösynpunkt eller om man tänker på alla skador.



Tina - Stackars Blu! Inte roligt att vara rädd kisse heller när det smäller. :-/
Hoppas ni fick en något så när lugn kväll då!
Gott Nytt År

Anonym sa...

Vi får verkligen hoppas att vi blir av med dessa Raketer och smällare som ibland tar livet av våra djur.

Se länken, där kan ni som vill skriva på en protestlista.

http://www.smallarupproret.se/