tisdag, mars 20, 2007

Samtal med vårdcentralen

Efter att ha varit hemma nu i en vecka med feber och ont i kroppen var det alltså dags att ringa till vårdcentralen. Jag insåg att jag behövde bli sjukskriven den här veckan eftersom febern inte ville ge med sig. Kollegor på jobbet hade också varit sjuka i samma sjukdomssymptom och det verkade ta allt mellan tio dagar upp till tre veckor att bli frisk. Jag ringde upp vårdcentralen och telefonsvararen meddelade att de skulle ringa tillbaka efter en timme drygt. När telefonen ringde hördes en uppgiven röst på en sjuksyster i andra änden.

Jag: God morgon, jag är hemma och sjuk i någon sorts feberinfluensa. Jag behöver ett läkarintyg och en sjukskrivning den här veckan för jag kan inte jobba. Febern har inte gått ner än.

Sköterskan: Jaha, ja du behöver träffa en läkare idag. Hm…men jag har ingen läkare här. I morse när jag kom var det flera som ringt sig sjuka och den vi hade har fått åka till en annan vårdcentral där de hade kris.

Har inte vi det nu på vår vårdcentral tänkte jag…kris alltså?

Jag: Är läkarna sjuka? Vad är det med dom då? (Jag vet det är en helt ovidkommande fråga men jag blev så förvånad)

Sköterskan: De har feber och ont i kroppen.

Jag: Det har jag också!

Sköterskan: Jag vet inte vad jag ska göra, du borde träffa en läkare idag för intygets skull, men jag har inga tider. Jag får ge dig en tid i morgon och skriva en lapp till doktorn. Om han absolut vill tala med dig idag så får han väl ringa dig?

Jag: Ja han kan ringa om han mot förmodan skulle få tid till det! Ni har ju numret och jag ska ingenstans, jag är hemma.

Då skrattade den trötta sköterskan i andra änden och sa: Nej ligg kvar där du! Gå ingenstans!

När jag lagt på luren ringde jag och berättade det här för en kollega som också är sjuk. Vi skrattade så tårarna rann. När jag som inte ens är sjuk en gång per år för en gång skull behöver en läkare så är de sjuka de med…..dessutom i samma sak som jag! Man skulle ju kunna bli galen men vad hjälper det, bättre att skratta åt eländet. Det kan inte vara lätt att jobba på vårdcentralen en sådan här dag.

28 kommentarer:

Cornelia sa...

Nej det kan inte vara lätt, tur för sköterskan att det var en snäll människa(du alltså)som ringde och inte skällde på henne för att doktorn var sjuk.

Krya på dej och gå inte och jobba för tidigt. Nu studsar dina goda råd tillbaka.

Tankevågor sa...

Cornelia - Nej det kan inte vara lätt att jobba på vårdcentralen en sån dag. Nej jag ska inte gå för tidigt. En del kollegor har gjort det och blivit liggande igen. Är du bra nu då?

Bloggblad sa...

Det verkar som om det gått hårdare fram i huvudstaden än här. Jag hoppas att jag inte drog på mig nåt av alla hostande människor i Folkets hus... för nu ska jag ju upp till storstan två helger till i rad... och vill vara pigg och frisk. Jag käkar vitlökskapslar, dricker citron- och tranbärsjuice och tänker positivt....

Hoppas du kryar på dig snart!

Humlan sa...

Hihi, typiskt dig, att alla läkare är däckade när du behöver dom! Ta det nu lugnt, vila och samla krafter så att du orkar ta dig till läkaren i morgon.

Monica sa...

Här verkar den där influensan också sätta fart nu. Inte lätt när läkarna också är sjuka...

Krya på dig så mycket du kan!

Lyckliga Grodan sa...

låter som en typisk influensa..
tur att man bor på landet..
där det är långt mellan folk och fä..

krya nu på sig..
här är det vårvinter med takdropp idag..
och jag blev så inspirerad att jag putsar fönster..

Annika sa...

Fy 17...Kan det ta tre veckor??? Nä ,jag deppar ihop. Nu har jag varit sjuk i en vecka. Bättre är jag nu, men INTE bra. Vilken otroligt seg influensa.
...Och läkarna ligger i flunsan också...Näeeee...
Hoppas DU är på bättringsvägen!!! Och att det löser sig med intyget.

Anonym sa...

Men fy så långvarigt!
Det kanske är den där omtalade influensan som du har.
Hoppas du får läkarintyg och att du snart är på benen igen!!

Tankevågor sa...

Bloggblad - Jag tror jag läste någonstans att det är värst i storstan. Citron gäller här med. :)


Humlan - Ja i morgon orkar jag säkert ner till doktorn, hade ju tänkt gå redan idag om de hade haft någon tid med mig! ;-)


Monica - Jag gör allt vad jag kan för att bli frisk. Är ganska less på att vara hemma nu.


Lyckliga grodan - Visst blir man inspirerad av den här våren utanför fönstret. Jag tror jag ska så lite frön....det är inte så ansträngande.


Annika - Ja det kan tydligen ta 3 veckor men det har jag ingen lust med alls. Jag sköter mig ovanligt ordentligt för jag vill verkligen bli bra nu! Krya på dig du med!


Gunnel - Ja det måste helt enkelt vara det för någon vanlig liten sketen förkylning är det inte. Suck.

Linda sa...

Det låter inte alls bra, med feber så länge.
Men förmodligen kommer doktorn, när du nu får träffa någon, att säga att det är ett virus - gå hem och lägg dig.
Men intyget måste du ju ha så det är ju bara att pallra sig dit.
Hoppas du inte är alltför medtagen mellan varven så du kan slöläsa någon bok eller slötitta på någon film.
Du har väl många fyrfotingar som njuter nu när du är hemma :)

Krya på Dig.
Kramkram

Sabina sa...

Oj då, nä man avundas inte den sjuksköterskan inte.
Men stackars du, är du fortfarande sjuk, hua.
Hoppas verkligen att någon läkare ringde till dig iaf.
Krya på dig.
Kram

Tankevågor sa...

Lindalotta - Ja här finns flera som tycker det är så gosigt att man är hemma och kan klia dem bakom öronen! Tack! Jag försöker bli frisk så mycket jag orkar! Kram


Sabina - Tack! Nej jag tyckte faktiskt synd om den där sköterskan. Men som sagt i morgon SKA jag till doktorn. Kram

Jubbe sa...

Vi har samma dilemma på jobbet..alla utslagna i feber. Jag hade min 3 veckors förkylning för ett par veckor sedan. Ingen hit alls i högsäsong!

mossfolk sa...

Usch, det är verkligen jättemånga som är sjuka nu och borta riktigt länge... Krya på dig!

Unknown sa...

Älskarde Lg, jag skrattar så jag tjuter bara jag läser ditt inlägg. Det är verligen dråpligt! Vad ska man ta sig till. Tur att de hade en tid idag iaf. Ring mig sen om du orkar. Kramisar

Anonym sa...

Vad jag skrattar! Hoppas du får intyget och att du blir frisk snart. Krya på dig kram

Anonym sa...

Doktorn sa säkert att du skulle ligga ner tillsammans med alla dina
dock nej jag menar levande gose djur,placera datorn eller tv så du kan se den gamla Änglar finns dom
då blir du glad och nästan frisk på en gång,eller?

Man kan rota i nån gammal låda också som man glömt att den fanns,

Uppiggande tycker syster

Tankevågor sa...

Jubbe - Tre veckor vill jag INTE hålla på så här. Är inne på min andra vecka och det är inte kul alls. Försöker att inte tänka på jobbet...men det är svårt.


Mossfolk - Ja det är många verkar det som. Tack, jag gör allt vad jag kan för att bli frisk!


Rosvik - Ja det sista som viker här är väl humorn...Doktorn ordinerade mig en tripp till London! Massor av shopping och roomservice på hotellrummet... VAAA! Tror du mig inte??? ;-)Kram


Anne-Maj Tack snälla du! Kram


Kära syster - Tack för alla dina glada tillrop och bra förslag! Kram

Anonym sa...

Vem går egentligen läkaren till när han är sjuk???

Hoppas att du kom till en bra medicinman som gör dig frisk fort.

Saknar dig!

Tankevågor sa...

Trucken - Jag träffade en riktigt duktig medicinman. Så nu ska det väl gå över snart hoppas jag. Kram

Jill Wegerup sa...

dröpligt värre. Hoppas du kryar på dig.

Tankevågor sa...

Jill - Tack snälla du! Det var segt det här!

Anonym sa...

Skickar en massa kramar till dig och önskar att du snart mår bättre :)

Cliff Hanger sa...

Om det är så här nu undrar man ju hur mycket kaos det kommer att bli när alla ska ha sjukintyg från första sjukdagen... Jag tror inte att regeringen gör riktigt rätt där (precis som i många andra frågor).

Cliff Hanger sa...

Höll på att glömma... Krya på dig!!!

Cornelia sa...

Peppar, peppar, ta i trä såär jag nog nästan bra. Jo, jag är bra nu. På måndag går jag och jobbar. Dom har nog glömt mej.

Tankevågor sa...

Jennie - TACK! Det värmer. :)


Cliff Hanger - Ja man kan verkligen undra hur det ska gå till då? Nej det går nog inte att genomföra. Tack! Jag hoppas verkligen att det här är över snart. Så trist att vara sjuk. :(


Cornelia - Hurra!!! I alla fall en av oss som blivit frisk. Jag hoppas också på måndagen. Är trött på det här nu.

Elisabet. sa...

Det påminner mig om när vår underbare granne hemma i Malå hade ont i ryggen och kom till doktorn på vårdcentralen. Där satt doktorn med en korsett, för han hade ryggskott och jobbade ändå.
Grannen struntade i sjukintyget .-)